OpenAI lobbar i Washington. OpenAI vill att Donald Trump ska ta bort begränsningar som hindrar AI-modeller från att träna fritt på upphovsrättskyddat material. Motivet som anges är att hjälpa USA att bibehålla sin position inom AI relativt Kina. CNBC skriver om frågan.
Nya Googlelanseringen är ett stort hot mot medier. Googles lansering av AI-läge på sök i USA innebär att de överger sin tidigare förhållandevis vänliga relation till nyhetsutgivare, enligt Pressgazette. Google känner sig antagligen pressade inom AI och väljer därför en kontroversiell metod. I artikeln lyfter författaren fram vad som är problemet och vad som behöver ändras för att medierna inte ska drabbas.
Hur kan man försvara sig mot techjättarna? Techjättarnas resurser och verktyg är överlägsna vilket gör kampen ojämn. Men det finns möjligheter som kan ge framgång. Paul Hood beskriver i Pressgazette hur artikelinnehåll kan skapas på ett sätt som gör att AI-modellerna inte kan replikera innehållet samt argumenterar för att gammal rivalitet publicister emellan behöver läggas åt sidan för att kunna svara gemensamt i den pågående kampen.
Nyttorna av AI inom annonsering. I denna artikel från WAN-IFRA beskrivs det hur AI i dagsläget används framgångsrikt, med asiatiskt perspektiv, inom annonsering. På en övergripande nivå handlar allt om att hitta målgrupper och göra individuella anpassningar. I texten beskrivs det sedan mer i detalj vad som bör göras för att nå framgång.
Utvärdering av de generativa AI-tjänsterna. BBC har utvärderat hur väl de generativa AI-tjänsterna återger verkligheten. Studien genomfördes genom att ge Perplexity, Gemini, Copilot och ChatGPT tillgång till BBC:s egen nyhetsdatabas och sedan ställa frågor. Instruktionen var att i första hand använda BBC:s egna material. Svaren som levererades bedömdes sedan av BBC:s egna journalister med expertis inom de utvalda frågeområdena. Resultatet på övergripande nivå visade att 51 procent av AI-svaren hade fel, varav 19 procent var betydande. BBC anser naturligtvis att detta är en ohållbart hög felnivå och vill därför att AI-leverantörerna förbättrar sina tjänster. BBC kommer att upprepa studien för att se om situationen har förändrats. I rapporten visas hur undersökningen gått till i detalj och vilka resultat som uppnåtts per AI-tjänst och per perspektiv, ladda ner BBC:s rapport här.
Stora felaktigheter när AI-tjänster citerar. Klaudia Jaźwińska and Aisvarya Chandrasekar, forskare på Tow Center for Digital Journalism at Columbia University har studerat korrektheten i hur ChatGPT och dess konkurrenter citerar. Slutsatsen är att det finns felaktigheter i 60 procent av fallen. Nieman Lab skriver om rapporten.
Från fast till flytande nyhetsmaterial. När WAN-IFRA i denna artikel beskriver hur AI kan utveckla redaktionella format används begreppet ”flytande innehåll”. Genom dynamiskt innehållsskapande, anpassliga plattformar, interaktivitet och AI-chatt blir läsarupplevelsen personlig, eller flytande. Artikeln beskriver även på ett illustrativt och kortfattat sätt vilka nya AI-funktionaliteter som kommer inom det närmaste.
India Times AI-first strategi. När India Times möter ett uppdrag eller problem ställs alltid frågan om AI kan lösa det. Detta är ett väldigt tydligt ställningstagande som kräver en kulturell transformation. Läs om hur de bygger sin AI-first organisation och hur de vill arbeta framöver.
Roganbot:en. Roganbot är ett nytt AI-verktyg som kan lyssna och sammanställa vad som sagts i Joe Rogans kanaler, målgruppen är journalister. Eftersom aktörer som Joe Rogan har mycket stort inflytande, samtidigt som resurserna för bevakning saknas, behövs hjälp av AI. Journalister ska med tjänsten kunna få insikter som kan hjälpa till att bemöta konspirationsteorier, som i annat fall fritt kan växa till sig i subkulturer utan bevakning. Tanken är också att sprida konceptet för AI-bevakning till andra sociala kanaler där konspirationsteorier sprids.
McKinsey’s AI-undervisning. Genom AI in Action erbjuder McKinsey digitala kurser där deras experter beskriver hur AI kan utnyttjas för att transformera affärsverksamheter. Insikterna beskrivs genom video, pod och text och som kompletteras med frågor till läsaren.