Hur AI omformar nyhetsbranschen. Reuters institute arrangerade panelsamtal kring AI:s påverkan på verksamheterna och samhället i stort. Slutsatserna sammanfattas i fem övergripande områden.
Många läsare är skeptiska till AI. Poynter och the University of Minnesota har undersökt hur människor ser på AI inom journalistiken. Resultatet visar exempelvis att varannan är ovillig att använda en AI chatbot för att inhämta nyheter från sin nyhetstjänst. Deltagarna i undersökningen fick också svara på frågor om hur de tror medier arbetar med AI.
Domstolsprocessen mot OpenAI fortskrider. OpenAI har försökt att få processen där The New York Times stämt bolaget för upphovsrättsbrott, avskriven. Detta har avvisats av en domstol i New York och processen kan fortskrida.
Mediekoncernerna väljer sina AI-partners. För att kunna erbjuda halv eller helautomatiserade funktioner har ett antal stora mediekoncerner valt sig en samarbetspartner: Financial Times rapporterar att The Independent ska arbeta med Google AI, Financial Times har för egen del valt OpenAI. Valet av partner kan visa sig kritiskt och svårt, flera faktorer har betydelse. Och vissa aktörer som Google och Apple har eller har haft betydande problem med sina tjänster. The Independent skriver också själva om samarbetet.
Ramavtal för AI. Branschorganisationen News/Media Alliance har tecknat ett ramavtal med ProRata AI som organisationens medlemmar kan avropa. I avtalet anges kostnader och hur intäkter ska delas.
AI som stöd i journalistiskt arbete. Journalister från ProPublica använde generativ AI för att granska ett större datamaterial som använts politiskt av senatorn Ted Cruz. Genom att kreativt AI-granska databasen kunde det påvisas hur felaktiga slutsatser hade dragits.
AI-assisterade reportrar. Brittiska Newsquest har nu 36 reportrar som med hjälp av ett AI-drivet system effektivt skriver om pressmeddelanden och annan öppen information till publicerbara nyhetsartiklar. Enligt Newsquests redaktionella utvecklingschef Toby Granville görs denna satsning för att frigöra resurser som sedan används för skapande av mer originalinnehåll.
AI-verktyg för videoproduktion. Reuters lanserar Reuters AI Suite, ett verktyg för videoproduktion. Syftet är att optimera videoarbetsflöden, förbättra produktionseffektiviteten och öka innehållsvärdet. Fokus har också lagts på tillgänglighet genom API och plattformar.
AI-assistent för väderprognoser. Ringier Slovakien har tillsammans med Google News Initiative skapat ett upplägg för personifierade lokala väderprognoser. Lösningen kan framöver utvecklas till fler områden.
5 tendenser. The Fix presenterar kortfattat fem förutsägelser för hur de senaste framstegen inom AI förändrar villkoren i nyhetsbranschen.