I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.

Här är alla vinnare i Årets Dagstidning 2024:

Vinnare av Årets Dagstidning - Helhetspriset: Sydsvenskan

Foto: Sven Lindwall


Helhetspriset
Vinnare: Sydsvenskan
Prisad journalistik, ökade intäkter, fler läsare och nya grepp. Det här är året då tidningen inte bara fyllde 175 år – utan checkade av resultat efter resultat till en mycket imponerande helhet.

Årets Redaktion
Vinnare: Svenska Dagbladets poddredaktion
Många tidningar satsar på digitalt ljud, en gör det bäst. Deras ”podcast-först”-tänk har gett tidningen ett nytt mervärde och skänkt styrka till både publicistik och affär. Det dagliga slitet i poddfabriken toppas med prisvinnande dokumentärer och har gjort denna lilla, vassa enhet till Årets Redaktion.

Årets Bildjournalistik
Vinnare: Dagens Nyheter – De är så många att vi börjar tröttna på att döda dem
I en tid när verkligheten ibland är så brutal att den är svår att ta in är bildjournalistiken viktigare än någonsin. Årets vinnare tar oss med in i krigets mörker, till ångesten, smärtan och väntan. Det är modigt. Det är hisnande. Det är video och stillbilder i världsklass.

Årets Ljudjournalistik
Vinnare: Svenska Dagbladet – Dynastin
Med ett ljudberättande på en ny nivå banar de väg för en hel bransch. Mot fördjupande poddserier med stor berättarglädje. Mot en modern publik och nya intäkter. Och framför allt – med en fängslande historia om en affärsdynasti som har förändrat Sverige.

Årets Annonsaffär
Vinnare: Aftonbladet Godare
Att skapa genomtänka lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter. Här har man verkligen tänkt på allt och sett styrkan i att fokusera. Hög kvalitet på innehåll kombinerat med praktiska funktioner som samverkar friktionslöst. Vem vill inte vara med som tittare, läsare eller annonsör på denna resa?

Årets Innovation
Vinnare: Aftonbladet personalisering
Äntligen ser vi effekterna av ett intelligent användande av tekniken som ger oss läsare en bättre upplevelse, men som också guidar oss framåt i vår läsning. Det är bra, det fungerar och det ger oss en vilja att komma tillbaka och läsa mer!

Årets Läsaraffär
Vinnare: Bonnier News +Allt
Genom att samla alla ägg i samma korg skapas en möjlighet för många att kunna få vara med. Att demokratisera nyheter (och underhållning) ger förutsättningar för många att hjälpas åt att vårda en alltmer sällsynt demokrati. Här har vinnaren brutit nya barriärer, tagit vågade beslut och satsat stort på en lösning som ger nytta till väldigt många. Det är ett vågat grepp som bör följas av fler.

Årets Bevakning
Vinnare: Sydsvenskan, Spårhundarna
Med innovation i alla moment – metod, läsarinteraktion och presentation – lyckas tidningen äga en supersnackis och göra den till stor journalistik. När världen skakar krävs det mod att våga satsa på det verkligt lokala. Resultatet blir en ny slags journalistisk genre: Fem på tjuvjakt möter grävande journalistik.

Årets Medieledare
Vinnare: Lena Kvist, Borås Tidning
”Hon gör mig bättre”. En av de finaste omdömen en ledare kan få. Nu är det dags för grävchefen att låsa upp det hemliga kassaskåpet med champagnen, och fira med den redaktion som lyft hela lokaltidningens grävarbete till prisvärda höjder.

Bilder på alla pristagare finns i TU:s pressrum på ViaTT, under ”Pressmaterial”.

Vinnarna har utsetts av självständiga och kompetenta jurygrupper med stor erfarenhet av publicistik, affärsutveckling, entreprenörskap och samhällsfrågor. Läs mer om juryn, priskriterierna och om övriga nominerade här >>

Galan leddes av Andreas T Olsson.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.