Normer för annonsering
TU och Sveriges Tidskrifter har tillsammans fastställt normer för annonsering. Normerna ska reglera förhållandet mellan tidning och annonsör i de fall ingen annan överenskommelse finns.
Regeringen backar om spelreklamen
Regeringens förslag till skärpt reglering av spelannonsmarknaden innehåller bland annat krav på tillstånd för spelprogramvara och ett utökat förbud mot reklam för olicensierat spel. Samtidigt backar regeringen, efter kritik från TU med flera, på viktiga punkter.
Normer för annonsering
Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter har fastställt föreliggande normer för annonsering att gälla från och med den 1 januari 2010. Normerna som redovisas i avsnitt I nedan, reglerar förhållandet mellan medieföretag och annonsör eller beställare vid köp, försäljning och förmedling av annonser i digitala och tryckta tjänster och produkter i de fall andra villkor inte överenskommits.
Rekommendationer angående reklamidentifiering
Att säkerställa den redaktionella textens trovärdighet är för tidnings- och tidskriftsföretagen/förlagen och den ansvarige utgivaren av största vikt. Läsarna skall, utan att tveka, vid ett hastigt påseende kunna skilja mellan en tidnings/tidskrifts redaktionella innehåll och sådan framställning som har annan avsändare, det vill säga annonser eller annat icke-redaktionellt innehåll.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se