I dag presenterar juryn de tre bidrag som kan vinna priskategorin Årets Affär och Innovation för att exempelvis ha ”…utvecklat teknik, intäkter eller affärsmodeller, vilken ökat räckvidd och/eller försäljning till nya eller befintliga kunder. Nytänkande, branscheffekt, dataanvändning, resurstillgång, samverkan mellan i olika kanaler och medieformer är ett plus i bedömningen.”
Juryn består av Olle Zachrison, ansvarig digital nyhetsutveckling på Sveriges Radio, Charlotta Friborg, chef Riksnyheterna på SVT, Helle Klein, chefredaktör på Dagens Arbete, Patrik Hadenius, förlagschef på Norstedts, Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan, samt ordförande Viveka Hansson, programdirektör på TV4.
”Under ett turbulent år behövs innovativa lösningar och affärsutveckling mer än någonsin. Det är roligt att få ta det av det mod som samtliga tidningar har visat genom att gå utanför invanda vägar, samt den kraft som hittats i samarbeten. Är det något som visas i alla case, så handlar det just om samarbete. De nominerade har alla utmärkt sig inom detta”, säger juryledamoten Erik Modig.
De nominerade för Årets Affär och Innovation:
Omnis pivot
”För att på ett framgångsrikt sätt lyckats utveckla och kapitalisera på en stark position.”
Göteborgs Posten, Kampanj Fello
”För att ha skapat en win-win-win-situation för sig själva, sin annonsör och sina läsare, utan att ha tummat på vare sig läsarupplevelse eller existerande prenumerationsaffär.”
Mediehuset UNT:s e-handelssatsning
”För att i en turbulent tid ha utökat bredden i sin affärsmodell, och samtidigt lyckats både stärka sin lokala koppling och funnit nya annonsörer.”
Priset delas ut den 25 mars under en tv-sändning från Norrköpings Tidningar.
Mer info om nomineringarna: mail@erikmodig.com eller viveka.hansson@tv4.se
Mer info om priset/prisutdelningarna: thomas.mattsson@tu.se