I dag presenteras rekommendationer för märkning av så kallade affiliatelänkar, där läsare erbjuds att köpa produkter eller tjänster som omnämns i en artikel. Bakom rekommendationerna står IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna (TU).
När affiliatelänkar kompletterar redaktionella artiklar och läsare erbjuds att köpa produkter eller tjänster som omnämns, får annonsören inte ha påverkan på vilka produkter eller tjänster som omnämns och inte heller vilken placering dessa får. Texten och urvalet ska vara helt redaktionellt. Det som är kommersiellt i sammanhanget är själva länken, vilket också tydligt ska utmärkas som en kommersiell länk.
IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och TU är eniga om att kommersiellt innehåll ska hållas utanför det grundlagsskyddade området. Vid tillämpning av marknadsföringslagen och till exempel internationella handelskammaren ICC:s regler om marknadsföring måste tryck- och yttrandefrihet respekteras. Vid regelkonflikt mellan å ena sidan marknadsföringslagen och etiska regler och å andra sidan tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen, ska grundlagarna ges företräde.
I fallet affiliate innebär det att den självständiga redaktionella artikel som ligger till grund för affiliatesamarbetet normalt sett lyder under grundlagen, medan länkar som införs i samband med denna artikel ligger utanför.
Organisationerna vill med dessa rekommendationer skapa transparens för läsare, annonsörer och affiliatenätverk om när och hur svenska mediehus arbetar med affiliatelänkar och vad det innebär. Rekommendationerna ska skapa balans mellan intresset att redaktionellt kunna beskriva och skriva om olika produkter, tjänster och företeelser, samt att som mottagare på ett tydligt sätt se var det kommersiella (reklamen) börjar.
”Det är vanligt att redaktionella artiklar, till exempel produktguider, modereportage och inredningstips, innehåller länkar som leder användaren till exempelvis e-handlare där användaren kan hitta produkter/tjänster som är relevanta i förhållande till artikeln. I den analoga världen skedde detta genom att det adderades rutor med ’köp produkterna här’ eller liknande”, säger Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.
”Publicister måste vara fria att, på redaktionell plats, beskriva produkter och varva sådan redaktionell text med annonser för – och länkar till – relevanta produkter. Redaktionell text och bild utgör inte kommersiell marknadskommunikation och faller därmed utanför såväl marknadsföringslagen som ICC:s regler”, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.
”Fram tills nu har det saknats skriftlig vägledning avseende märkning av redaktionella artiklar som kompletterats med affiliatelänkar. Det är mycket bra att vi nu har en branschgemensam rekommendation för hur artiklar som skrivits av redaktionell personal, och som faller under tryckfrihetsförordningen och ansvarig utgivares ansvar, ska märkas om de kompletteras med kommersiella annonslänkar”, säger Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna.