Morgontidningarnas annonsintäkter minskade med 24 procent under tredje kvartalet i år, enligt ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU – Medier i Sverige). Annonsstatistiken bygger på uppgifter från 110 landsortstidningar och sju storstadstidningar

– Morgonpressen har förlorat nästan var fjärde annonskrona under tredje kvartalet i år. Minskningen är till stora delar en effekt av den rådande coronapandemin, säger Tobias Lindberg, analysansvarig på TU – Medier i Sverige.

De sju storstadstidningarnas annonsintäkter minskade med 18 procent medan landsortstidningarnas annonsintäkter reducerades med 28 procent under årets tredje kvartal, jämfört med motsvarande period i fjol. Totalt uppgick de 117 morgontidningarnas annonsintäkter till 541,4 miljoner kronor.

Kontakt:

Thomas Mattsson, tf vd, thomas.mattsson@tu.se

Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig, tobias.lindberg@tu.se

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.