Morgontidningarnas annonsintäkter minskade med 24 procent under tredje kvartalet i år, enligt ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU – Medier i Sverige). Annonsstatistiken bygger på uppgifter från 110 landsortstidningar och sju storstadstidningar
– Morgonpressen har förlorat nästan var fjärde annonskrona under tredje kvartalet i år. Minskningen är till stora delar en effekt av den rådande coronapandemin, säger Tobias Lindberg, analysansvarig på TU – Medier i Sverige.
De sju storstadstidningarnas annonsintäkter minskade med 18 procent medan landsortstidningarnas annonsintäkter reducerades med 28 procent under årets tredje kvartal, jämfört med motsvarande period i fjol. Totalt uppgick de 117 morgontidningarnas annonsintäkter till 541,4 miljoner kronor.
Kontakt:
Thomas Mattsson, tf vd, thomas.mattsson@tu.se
Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig, tobias.lindberg@tu.se