Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressens annonsintäkter har nu minskat sju kvartal i följd. Senast tillväxt uppmättes var tredje kvartalet 2022. Det har inneburit en kraftig omställning för branschen. Under första halvåret 2024 stod annonsintäkterna för 29 procent av de samlade intäkterna för svensk morgonpress.
Över tid har annonsintäkterna rört sig från tryckta medier till digitala. Under andra kvartalet 2024 accelererade denna utveckling, då tillväxten för digital annonsering ökade från 1 procent under första kvartalet till 6 procent under det andra. Samtidigt ökade tillbakagången i tryckta medier från -12 procent under första kvartalet till -14 procent under det andra. Sammantaget under första halvåret 2024 minskade annonsintäkterna i tryckta medier med 13 procent medan de digitala ökade med 4 procent.
Digitala annonsintäkter stod under första halvåret 2024 för 35 procent av de samlade annonsintäkterna. Denna andel har vuxit med 2–3 procentenheter per år under 2020-talet.
Morgontidningarnas samlade annonsintäkter under första halvåret 2024 summerade till 1 203,4 miljoner kronor, vilket är en minskning med 8 procent jämfört med motsvarande period 2023. Den tryckta annonsaffären krympte med 13 procent till 779,9 miljoner kronor, medan de digitala annonsintäkterna ökade med 4 procent till 423,5 miljoner kronor.
”Intäkter från annonsförsäljning fortsätter att krympa för morgonpressen vilket naturligtvis leder till en ansträngd ekonomisk situation. Vi ser dock nu en viss ljusning när det gäller intäkterna från annonsering i digitala kanaler. Förhoppningsvis är det ett tecken på en annalkande konjunkturförbättring som kan förbättra de ekonomiska villkoren för den hårt ansatta morgontidningsbranschen”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.