Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 4 procent under andra kvartalet 2025, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Morgonpressens annonsintäkter minskade under andra kvartalet 2025. Försämringen är liksom tidigare koncentrerad till annonseringen i tryckta tidningar som nu föll med ytterligare 8 procent, jämfört med samma kvartal 2024. Intäkterna från morgonpressens digitala kanaler ökade samtidigt med 4 procent. Summerat innebär det en minskning av annonsintäkterna på 4 procent för det andra kvartalet 2025.

Morgontidningarnas intäkter från annonsering föll oavbrutet från 2022 års sista kvartal till första kvartalet 2025 då en oförändrad nivå noterades, siffrorna för årets andra kvartal visar dock att annonsintäkterna nu åter minskar.

Fördelat per presstyp har annonsintäkterna för landsortspress minskat med 3 procent under andra kvartalet medan storstadspress krympt med 5 procent, jämfört med samma kvartal 2024. Orsaken till skillnaden är att annonsintäkterna i digitala kanaler ökat med 8 procent i landsortspress medan storstadspressen haft nolltillväxt. Samtidigt har utvecklingen i tryckta kanaler varit likartad med minus 8 procent för landsortspress och minus 7 procent för storstadspress.

”När annonsintäkterna för morgonpressen var oförändrade under första kvartalet 2025, efter att ha fallit oavbrutet sedan 2022 hoppades vi på fortsatt förbättrade siffror under andra kvartalet. Nu ser vi tyvärr att så inte blev fallet”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.

Sett till första halvåret 2025 minskade morgonpressens tryckta annonsintäkter med 7 procent till 722,6 mnkr medan de digitala intäkterna ökade med 7 procent till 455,1 mnkr, jämfört med första halvåret 2024.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.