Tidningsutgivarna (TU) har i dag tagit del av ”Ökat skydd och stärkt reglering på den omreglerade spelmarknaden, SOU 2020:77”, som är slutbetänkandet av den statliga Spelmarknadsutredningen.
TU välkomnar ambitioner om stärkt konsumentskydd och förslag om och att stänga ute olicensierat spel från Sverige, men anser att begränsningar av marknadsföring i grundlagsskyddade medier är problematiska.
Thomas Mattsson, tf vd för Tidningsutgivarna, säger:
”Ett förbud mot reklam för exempelvis onlinekasinon i tv, webb-tv, radio och podcasts mellan klockan sex på morgonen och nio på kvällen är en inskränkning i yttrandefriheten. Tidningsutgivarna anser att innehåll i grundlagsskyddade medier inte bör detaljregleras – som när utredningen specificerar när podcasts ska få laddas ner eller när programledare ska få läsa in viss reklam i poddarna.”
”Det är positivt att utredningen föreslår hårdare tag mot det illegala spel från utlandet som tillhandahålls av aktörer utan spellicens i Sverige. Dessa skapar en osund konkurrens och tar inget ansvar för konsumentskyddet här. Men det är knappast rimligt att de bolag som faktiskt har svensk spellicens inte fullt ut ska få presentera sig i svenska tv-kanaler, onlinetidningar och podcasts som omfattas av Yttrandefrihetsgrundlagen.”
Mer info:
Thomas Mattsson, thomas.mattsson@tu.se, 070-728 82 53