I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Vinnarna har utsetts av självständiga och kompetenta jurygrupper med stor erfarenhet av publicistik, affärsutveckling, entreprenörskap och samhällsfrågor. Tävlingen har funnits sedan 2005 för att premiera de goda exemplen, den kvalitativa journalistiken och kraften i mediebranschen och dess demokratiska uppdrag.
Galan leddes av David Lagercrantz och prisutdelare under kvällen var Andreas Norlén, Talmannen, Anne Lagercrantz, Vd Sveriges Television, Maria Wilenius, Generalsekreterare Svenska Unescorådet, Kerstin Almegård, Ordförande Svenska Pen, Jonas Kanje, Chefredaktör Sydsvenskan och Viveka Hansson, programredaktör TV4 och juryns huvudordförande.
Årets Dagstidning Helhetspriset
Vinnare: Upsala Nya Tidning
De började jobba på ett nytt sätt, rev ner silos, prövade nya digitala strategier, gick med stark vinst, producerade massor av bra journalistik och fick hela Sverige att prata om Elsa.
Årets Bevakning
Vinnare: Anna Kinberg Batras lapp, Aftonbladet
Det enda som höll på att misslyckas i vinnarnas granskning var att få en intervju med huvudpersonen. Lösningen? Att använda hennes egen metod – en lapp i länsstyrelsens reception. Det blev en journalistisk fullträff som dominerade nyhetsflödet och fick politiska konsekvenser.
Årets Redaktion
Vinnare: Södra Dalarnes Tidning
Med små resurser, läsarengagemang och mod visar en driven redaktion att kejsaren, eller i detta fall kommunen, är naken. Efter en guldspade för granskning av skandalkontrakt avtäcktes därpå även vänskapskorruption. Lokal redaktionell närvaro återetableras, läsarna strömmar till och i en ungredaktion fostras en ny generation grävare. Vinnare av Årets Redaktion visar att störst är inte alltid bäst.
Årets Annonsaffär
Vinnare: Stampen Media
Genom att ta sig an en av de eviga frågorna och gräva där man står har man visat på resultat, nya lösningar och vara noga med detaljerna.
Årets Läsaraffär
Vinnare: Sportbladet
Med kreativitet och kraft har man utvecklat teknik och affärsmodeller. Man har ökat försäljningen till både nya och gamla kunder genom samarbete mellan olika kanaler. Modiga och okonventionella projekt har gett stora affärsresultat och framtida potential.
Årets Innovation
Vinnare: SvD Kompakt
Redaktionell och kommersiell innovation i ett nytt paket, med ett anpassat innehåll utifrån målgruppens behov som stärker varumärket. Kort, snabbt och rappt.
Årets Ljudjournalistik
Vinnare: Mollys hemlighet, Expressen Dok
Med enorm yrkesskicklighet använder reportern ljudets närhet och förmåga att beröra till att ta lyssnaren till kriminalitetens hemska bakgård. Barnet, föräldrarna, vännerna, knarklangarna men också småstaden står i centrum. En tonårsvardag slutar i en ofattbar tragedi. Det går inte att sluta lyssna.
Årets Bildjournalistik
Vinnare: Kirurgerna som har livet i sina händer, Dagens Nyheter
Ett unikt bildmaterial som bär reportaget med integritet, närvaro och respekt för de inblandade. Med variation och öga för detaljer förmedlas en berättelse som sätter svåra avvägningar och människan i fokus. Utan att försköna inges hopp – i gränslandet mellan liv och död.
Årets Medieledare
Vinnare: Mattias Lundell, Expressen
Gängkriminella har våldskapitalet att tysta, han är skyddsvallen som ser till att det inte sker med journalistiken. Tvärtom. Den hörs, den syns, och den är bra. Det är en viktig bedrift.
Läs mer om juryn, priskriterierna och om övriga nominerade på Tidningsutgivarnas webbplats.