De nordiska medieorganisationerna, TU, Mediebedriftenes Landsorganisation, Danske Medier och Finnmedia, är oroliga för att viktiga delar fortfarande saknas med att stärka nordiska medieföretags position gentemot plattformarna i det pågående arbetet med Digital Markets Act (DMA)  Detta trots omfattande bevis på gatekeepers nuvarande beteende på olika marknader som bevisar att detta är välbehövligt. De nordiska organisationerna konstaterar att det i de pågående förhandlingarna finns utrymme för förtydliganden och förbättringar. Vi uppmuntrar med inskicket de nordiska regeringarna att göra en enad insats för att ta vara på denna unika möjlighet medan den fortfarande är möjlig.

Brevet har tillsänts Näringsminister och ansvariga i regeringskansliet. TU har tidigare framställt motsvarande önskemål och nu har vi kunnat enas om att göra detta på nordisk nivå.

DMA är i denna vecka inne i ett avgörande skede i EU och det var därför extra glädjande att vi kunde få till detta under slutet av förra veckan.

Brevet i sin helhet här:

Nordic statement DMA nov 2021

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.