TU har svarat på promemoria om implementeringen av förordningen om politisk reklam och är kritiska till hur förordningens krav fungerar gentemot våra mediegrundlagar.

TU anser att yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen förhindrar att förordningen om politisk reklam får fullt genomslag i Sverige och att detta tydligt måste framgå. Detta måste bestämt uttryckas på samma sätt som det gjordes i dataskyddslagen 1 kap 7 § om dataskyddslagens förhållande till GDPR.

TU betonar vikten av att det behövs ytterligare vägledning för att skapa säkerhet och förenkla reglerna när så är möjligt för mindre lokala aktörer. Dessutom bör en sådan vägledning också skapa goda förutsättningar för att EU-omfattande system för efterlevnad ska fungera.

Här finns det också ett behov av självreglering och att standarder utvecklas. EU-kommissionen arbetar för närvarande bland annat med riktlinjer kring denna förordning och TU förordar att Sverige avvaktar med kompletterande bestämmelser till dess att dessa finns tillgängliga.

Läs remissyttrande i sin helhet >>

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.