Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare ökade med en procent under 2025 års första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på något förbättrade läsarintäkter samtidigt som annonsintäkterna för första gången sedan 2022 inte minskar tydligt. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

För första gången sedan fjärde kvartalet 2022 ökar nu intäkterna för landets morgontidningar. Ökningen är visserligen endast 1 procent men innebär likväl ett trendbrott efter åtta kvartal av oavbrutet fallande intäkter. Hela ökningen kan härledas till högre läsarintäkter. Annonsintäkterna har samtidigt minskat marginellt med 0,3 procent. Nolltillväxten för annonsintäkter innebär dock en kraftig förbättring då tillbakagången för dessa varit betydande och oavbruten under hela 2023 och 2024.

Morgonpressens annonsintäkter minskade med 1,9 mnkr till 544,9 mnkr under första kvartalet 2025, samma kvartal 2024 låg dessa på 546,8 mnkr. De totala läsarintäkterna ökade samtidigt med 14,0 mnkr från 1575,8 mnkr till 1589,8 mnkr. Totalt innebär det att morgonpressens intäkter ökade med 12,2 mnkr från 2122,6 mnkr till 2134,7 mnkr mellan första kvartalet 2024 och samma kvartal i år.

”Medan morgonpressen lyckats hålla uppe sina läsarintäkter trots de senaste årens lågkonjunktur, har annonsintäkterna varit kraftigt vikande. Förhoppningsvis är vändningen vi ser under första kvartalet 2025 ett bestående trendbrott”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.

Övergången till digitala intäkter går allt snabbare, totalt står dessa nu för 36 procent av alla intäkter i morgonpressen. Under första kvartalet 2024 var andelen 31 procent vilket även det var en kraftig ökning jämfört med året före. Landsortspressen har lägre andel digitala intäkter än storstadspressen, och störst är skillnaden då det gäller läsarintäkterna.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.