Under det andra kvartalet ökade landsortstidningarnas digitala läsarintäkter med hela 27 procent medan motsvarande för siffra storstadspressen var 12 procent. Samtidigt minskade läsarintäkterna i tryckta kanaler med 6 procent hos båda presskategorierna, och morgontidningarnas samlade läsarintäkter ökade därmed med 2 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Under årets två första kvartal ökade morgonpressens läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar med 1 procent jämfört med motsvarande period 2024. Större delen av tillväxten skedde under det andra kvartalet, då ökningen var 2 procent jämfört med samma kvartal 2024.
Landsortspressen, vars läsarintäkter utvecklades klart svagare än storstadspressen under 2024, har i år återhämtat en del av fjolårets tapp. Ökningstakten för landsortstidningarnas samlade läsarintäkter var 2 procent, vilket är dubbelt så mycket som storstadspressens. Avgränsat till andra kvartalet ökade landsortspressens intäkter med 3 procent.
”Med attraktiva digitala tidningar har morgontidningarnas läsarintäkter haft en positiv utveckling de senaste åren. Storstadspressen har kommit längre i den digitala transformationen, men den tillväxt landsortspressens digitala läsaraffär visar just nu är den högsta på över fyra år”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.