Det sker en snabb förflyttning i hur människor tar till sig nyheter och för tillfället är fokus på chatbotar. Nu ställs frågan om nyhetsmedier kan hitta ett bra format med hjälp av dessa som ger publik och intäkter. The Fix försöker reda ut möjligheterna i denna artikel. Axios har dykt ned i vilka typer av källor som AI-chatbotar använder och vilken betydelse dessa har per söktyp. Journalistiken har inte oväntat störst genomslag när det gäller aktuella händelser. Minst genomslag har journalistiken när det gäller steg för steg-instruktioner.

När Google introducerat AI-sammanfattningar i sina sökresultat förändras användarnas benägenhet att klicka sig vidare, visar en studie från Pew Research Center. Påverkan av Googles AI-sammanfattningar på mediebranschen blir därför tydlig och kräver nya strategier. The Logic förklarar effekterna och hur frågan kan bemötas. Under sommaren har också ett antal svenska nyhetsmedier uppmärksammat fenomenet, i bland annat SVT Kulturnyheterna och SR Kulturnytt har TU:s vd Johan Taubert beskrivit hur chatbotar, AI i sök och andra AI-baserade tjänster sannolikt kommer att förändra hur många väljer att konsumera nyheter – och hur viktigt det är att dessa plattformar förmås ersätta publicister och upphovsrättsinnehavare som har rättigheterna till det material utifrån vilket de nya tjänsterna baserar sitt innehåll på.

BBC rapporterar om Cloudflare, som ska kunna stänga ute AI-botar effektivt.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.