I veckans utgåva av TU:s nyhetsbrev Marknad och insikt finns flera intressanta nyheter om Google och AI:
Google erkänner och motsäger sig själv. I domstolsprocessen mot Google hävdar bolaget att de är utsatta för hård press från AI-tjänster, då AI-agenter blivit starka sökaktörer och tar över insamlingen av information på den öppna webben. Samtidigt säger Google att deras egna AI-sök inte leder till att användare blir mindre benägna att länka sig vidare. The Verge utvecklar frågan och Googles ohållbara argumentation.
De amerikanska konkurrensmålen mot techjättarna verkar bli ett misslyckande. Enligt tidigare domstolsbeslut såg Google ut att vara ganska illa ute. Nu verkar dock inget av de mer omvälvande kraven ställas på bolaget. Exempelvis kommer Google inte behöva sälja eller knoppa av Chrome. Skälet tycks vara att Googles monopolsituation redan har påverkats av hoten från de nya AI-aktörerna. Domen tar inte hänsyn till att Googles egen användning av AI i sök framöver skulle kunna stärka bolagets position ytterligare. Nieman Lab skriver om frågan.
I EU ser situationen värre ut för Google. Även EU har utrett Googles dominerande position. Företagets alltför starka roll inom annonsteknik har enligt EU-kommissionen missbrukats och därför döms företaget till böter på över 30 miljarder kronor. Något som fått Trump att hota med att utreda EU för otillbörliga handelsmetoder, vilket kan leda till nya tullar.
Med hot om ytterligare böter kräver Kommissionen också att Google slutar att utnyttja sin dominerande position. Domen innebär även indirekt att nyhetsutgivare kan komma att inkräva skadestånd för ekonomiska förluster som Googles agerande åsamkat dem historiskt.
När trafiken slutar komma via Google. Hur kan nyhetsmedier möta de utmaningar som uppstår när Googles AI-sökningar kraftigt minskar trafiken till de egna webbplatserna? Wall Street Journal beskriver sin strategi för att möta dessa utmaningar i Digiday. Det handlar bland annat om att förstå hur AI-plattformarna arbetar och först därefter bygga sin strategi.
Nyhetsappar växer i betydelse. Efter att Google förändras och Facebook prioriterat ner och tagit bort funktioner för nyhetsmaterial, fokuserar publicister i högre grad på sina egna appar. Givet förutsättningarna har appar många fördelar där makt och kontroll kanske är viktigast, efter erfarenheterna med bland annat Facebook. Men funktionalitet är också viktigt, liksom förbättrade möjligheter att sälja abonnemang utanför Apple App Store och Google Market. Digital Content Next skriver om apputvecklingen hos några av de största nyhetsmedierna globalt.
Effekter av Googles nya sök. Googles AI-sök påverkar hur många användare som går vidare till källan. PressGazette presenterar olika uppskattningar av effekterna för nyhetsmedier och andra tjänster som är beroende av besök för sina intäkter.