Tidigare i år ingick Schibsted ett avtal om att Open AI:s tjänster, som Chat GPT, ska få omfatta Schibsteds journalistiska publikation. I gengäld får Schibsted bland annat tillgång till Open AI:s insikter och teknik. Nu delas för första gången siffror på vad samarbetet gett i exponering och trafik. Omni är det nyhetsbolag som sticker ut mest med visningar nästan i nivå med Aftonbladet och mer än norska Verdens Gang. För Omni gav Open AI 6 miljoner visningar och 55 000 klick sedan i våras. ”Det är ändå försvinnande lite trafik för oss, som jämförelse ska sägas att vi har ungefär 2 miljarder visningar per år. Men det säger ändå något väldigt viktigt om framtiden om vi betänker att AI-tjänsternas betydelse kommer att tusenfaldigas några gånger varje år”, säger Markus Gustafsson, chefredaktör på Omni.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.