De europeiska lagpaketen DMA (Digital Markets Act) och DSA (Digital Services Act) är tänkta att ställa krav och definiera skyldigheter för de internationella nätplattformar som i dag har närmast monopolliknande ställning. Men Tidningsutgivarna ser en risk att EU-kommissionens iver att reglera techjättarna också spiller över på till exempel mediehus och inarbetad betydelse av samtycke.

För att reda ut vad som gäller arrangerar vi den 26 oktober ett TU Live på engelska, då vi gästas av Damien Geradin – grundare av en advokatbyrå med kontor i Bryssel och London, specialiserad på konkurrensrätt inom teknik- och mediesektorerna. Han kommer att prata om hur konkurrenslagstiftning och nya lagpaket som DMA kan gagna nyhetsmedierna och den fria journalistiken. Ur innehållet:

  • Googles betalningssystem för innehåll,
  • Nyhetsmediebranschens strävan efter en mer konkurrenskraftig och rättvis annonsteknik, inklusive den franska konkurrensmyndighetens beslut från 2021 som fördömer Google (och skadeståndstalan baserade på det beslutet), såväl som de klagomål som utgivare lämnat in till EU-kommissionen och Storbritanniens konkurrensmyndighet,
  • Förhållandet mellan konkurrenslagstiftning och integritet, Googles ”Privacy Sandbox”-initiativ och Apples ”App Tracking Transparency”-utredningar,
  • Digital Markets Act och dess betydelse för mediebranschen.

 

Datum och tid: 26 oktober kl 09:00-10.00

Plats: Digitalt evenemang via Teams

Anmälan: Se anmälningsformulär nedan. Kostnadsfritt.

Seminariet hålls på engelska.
Din anmälan vill vi ha senast den 24 oktober.
En Teamslänk mejlas ut till anmälda deltagare dagen före webbinariet.

OBS att seminariet är exklusivt för anställda på TU:s medlemsföretag.

Varmt välkomna!

Talare:

Damien Geradin is the founder of Geradin Partners, a law firm with offices in Brussels and London, which is specialized in competition law in the tech and media sectors. Damien is involved in many investigations dealing with gatekeeper platforms on behalf of companies, including news publishers, that are dependent on such platforms. He is the outside antitrust counsel of the European Publishing Council (EPC), which he has represented before several competition authorities over issues, such as Google’s anticompetitive conduct in ad tech and Privacy Sandbox. Damien has also been involved in several state aid cases against Yle on behalf of Medialiitto and Sanoma. He is also an expert on the Digital Markets Act. Damien is also an academic and he has taught at multiple law schools in Europe and the United States, including Columbia, Harvard, and Yale.

Anmäl dig här:

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.