Vecka 39 inleds friidrotts-VM i Doha, Qatar (27 september – 6 oktober 2019).
TU vill inför detta påminna om att det på annonsplats eller andra kommersiellt upplåtna utrymmen inte är tillåtet att använda varumärken (ord, figurmärken, emblem med mera) som är kopplade till evenemanget ”Friidrotts-VM”.
Undantag från detta gäller givetvis annonsörer som i egenskap av sponsorer eller partners har getts rätt att använda sådana varumärken.
Se även internationella friidrottsförbundets avsnitt “Terms and conditions“.
På redaktionell plats finns däremot – givetvis – inga hinder mot att använda varumärken och kännetecken kopplade till evenemanget.
En särskild fråga som brukar uppkomma i VM-sammanhang är om det är tillåtet att en pub eller en restaurang i en annons till exempel skriver att man visar sändningar från arrangemanget. Detta får man givetvis tala om, men också här måste annonseringen vara neutral, det vill säga den kan informera om sändningarna, men får inte innehålla skyddade kännetecken och varumärken.