Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Branschfakta om mediehusen

Varje år samlar TU den mest relevanta branschstatistiken under rubriken Branschfakta. Här hittar du bland annat grundläggande och säljande fakta om den svenska dagstidnings- och mediemarknaden:

Här hittar du en nedladdningsbar pdf med information om räckvidder, medievanor och mycket annat: Mediefakta_2018_juni_04 (uppdaterad i juni 2018). Söker du historisk information finns broschyren Medier i Sverige: En faktasamling, liksom Svenska Mediehus  på Dagspress.se.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

Reklamacceptans

Nästan var fjärde person (23 procent) i åldern 9 till 79 år ser reklam i morgontidningar en vanlig dag. 12 procent nås av reklamen i kvällstidningar. Det betyder att nyhetsmedier är ett av de huvudmedier som når flest i landet.

läs mer

Lästid

En vanlig dag läser vi i Sverige (9-79 år) dagstidningar i 27 minuter. I genomsnitt lägger vi 17 minuter på den tryckta dagstidningen och 10 minuter på den digitala.

läs mer

Nyhetskonsumtion

46 procent av svenskarna använder Aftonbladets digitala kanaler en vanlig vecka. Och 32 procent använder Expressens, visar studien Digital News Report 2018.

läs mer

Räckvidder

Hur många når egentligen tidningar som Aftonbladet, Borås Tidning och Dagens industri en vanlig dag? Det ger rapporten Orvesto Konsument ett svar på.

läs mer

Reklamacceptans

Nästan var fjärde person (23 procent) i åldern 9 till 79 år ser reklam i morgontidningar en vanlig dag. 12 procent nås av reklamen i kvällstidningar. Det betyder att nyhetsmedier är ett av de huvudmedier som når flest i landet.

läs mer

Lästid

En vanlig dag läser vi i Sverige (9-79 år) dagstidningar i 27 minuter. I genomsnitt lägger vi 17 minuter på den tryckta dagstidningen och 10 minuter på den digitala.

läs mer

Nyhetskonsumtion

46 procent av svenskarna använder Aftonbladets digitala kanaler en vanlig vecka. Och 32 procent använder Expressens, visar studien Digital News Report 2018.

läs mer

Räckvidder

Hur många når egentligen tidningar som Aftonbladet, Borås Tidning och Dagens industri en vanlig dag? Det ger rapporten Orvesto Konsument ett svar på.

läs mer

Pin It on Pinterest