Morgonpressens samlade annonsintäkter ökade med 7 procent under kvartal 2 2022, jämfört med samma period förra året. Därmed har annonsintäkterna ökat fem kvartal i rad. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgontidningarnas annonsintäkter från webben, appar och papperstidningar ökade med cirka 7 procent under årets andra kvartal. Procentuellt sett var ökningen störst i landsortstidningarnas digitala kanaler: +14 procent.
Motsvarande siffra för storstadstidningarnas digitala kanaler var 7 procent vilket innebär att morgontidningarnas samlade digitala annonsering ökade med 10 procent. Samma ökning, 10 procent, gäller för morgontidningarnas samlade digitala annonsintäkter under årets första sex månader, vilket innebär att intäkten för den digitala annonseringen landade på 440,2 miljoner kronor.
Även morgonpressens tryckta kanaler nådde en positiv tillväxt, med 6 procent till 563,2 miljoner kronor under kvartal 2. Därmed växte annonseringen i de tryckta kanalerna med 4 procent till 1 003,6 miljoner kronor under årets första sex månader. Samtliga jämförelser görs med motsvarande period föregående år.
”Annonsaffären är fortfarande mycket viktig för finansieringen av fri och oberoende journalistik så det är mycket glädjande att morgonpressens annonsintäkter nu ökat fem kvartal i rad. Den digitala annonsaffären fortsätter att övertyga och stöds av en fin tillväxt i print under kvartalet. Det blir intressant att följa den fortsatta utvecklingen med riksdagsval och stora idrottsevenemang som tillfälliga vitamininjektioner samtidigt som en kommande lågkonjunktur riskerar ha en rakt motsatt effekt på annonsmarknaden”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Kontakt:
Johan Taubert, vd
076-545 24 05
johan.taubert@tu.se
Kajsa Holm, analytiker
08-692 46 34 Mobil: 070-774 44 34
kajsa.holm@tu.se