Under det andra kvartalet ökade landsortstidningarnas digitala läsarintäkter med hela 27 procent medan motsvarande för siffra storstadspressen var 12 procent. Samtidigt minskade läsarintäkterna i tryckta kanaler med 6 procent hos båda presskategorierna, och morgontidningarnas samlade läsarintäkter ökade därmed med 2 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Under årets två första kvartal ökade morgonpressens läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar med 1 procent jämfört med motsvarande period 2024. Större delen av tillväxten skedde under det andra kvartalet, då ökningen var 2 procent jämfört med samma kvartal 2024.

Landsortspressen, vars läsarintäkter utvecklades klart svagare än storstadspressen under 2024, har i år återhämtat en del av fjolårets tapp. Ökningstakten för landsortstidningarnas samlade läsarintäkter var 2 procent, vilket är dubbelt så mycket som storstadspressens. Avgränsat till andra kvartalet ökade landsortspressens intäkter med 3 procent.

”Med attraktiva digitala tidningar har morgontidningarnas läsarintäkter haft en positiv utveckling de senaste åren. Storstadspressen har kommit längre i den digitala transformationen, men den tillväxt landsortspressens digitala läsaraffär visar just nu är den högsta på över fyra år”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.