Åtta av tio vuxna svenskar menar att fejknyheter i hög utsträckning påverkar våra uppfattningar om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser. Det visar en ny undersökning som mediernas branschorganisation TU – Medier i Sverige presenterar i dag.

Undersökningen visar att fyra av tio svenskar varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som de uppfattar vara påhittade och osanna. Den visar också att knappt en av tio delat en nyhet på internet som de senare fick veta var påhittad. Var tredje person i undersökningen är osäker på sin egen förmåga att upptäcka en fejknyhet. Och åtta av tio anser att medier som tidningar, tv och radio har ett mycket stort ansvar för att hindra spridandet av fejknyheter. Sex av tio menar att den enskilde har ett mycket stort ansvar.

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, skriver om undersökningen i en krönika hos Medievärlden.

Så vanliga är fejknyheter

  • 6 av 10 uppger att de varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som inte upplevs som helt sanningsenliga
  • 4 av 10 uppger att de varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som uppfattas vara påhittade/osanna

Så delas fejknyheter

  • Knappt 1 av 10 uppger att de delat en nyhet på internet som de senare fick veta var påhittad
  • Knappt 1 av 20 uppger att de delat en nyhet på internet som de visste eller anade var påhittad

Vem har ansvar för att hindra spridandet av fejknyheter

  • 8 av 10 anser att medier som tidningar, tv eller radio har ett mycket stort ansvar att hindra spridandet av fejknyheter
  • 6 av 10 anser att den enskilde har ett mycket stort ansvar

Effekterna av fejknyheter

  • Var tredje är osäker på sin egen förmåga att upptäcka en fejknyhet
  • 8 av 10 anser att fejknyheter i hög utsträckning påverkar svenskarnas uppfattning om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Ipsos. Den bygger på digitala intervjuer i en slumpmässigt rekryterad respondentpanel. Målgruppen för enkäten är personer i åldern 18-75 år. Totalt genomfördes 1 017 intervjuer mellan den 15 och 23 februari 2017.

Ladda ner hela rapporten: Ipsos_analys_TU_Fejk-nyheter 24 feb 2017

Kontaktperson

Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU, mobil: 076 527 46 40, mejl: tobias.lindberg@tu.se

 

 

 

 

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.