Debattartikel av Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

Upsala Nya Tidning

Lokala medier som UNT betalar mer i skatt i förhållande till sina intäkter än vad Google och Facebook gör. Det måste ändras, skriver Jeanette Gustafsdotter.  Medier som granskar kommunen i Tierp, föreningslivet i Öregrund och näringslivet i Uppsala beskattas i praktiken hårdare än medier som inte gör det. Medier med utgivare som på ort och ställe tar ansvar för vad som publiceras i tidningar och på sajter betalar mer i skatt i förhållande till sina intäkter än vad Google och Facebook gör. Det måste ändras. Artikeln här >>

Nya Wermlands-Tidningen

Dagens skattelagstiftning ger globala aktörer möjlighet att använda en större andel av sina intäkter till att utveckla nya tjänster än vad lokala medier kan, skriver Jeanette Gustafsdotter. Artikeln här >>

Västerbottens-Kuriren

Svenska och globala medieföretag lever i praktiken efter olika skatteregler. Jättar som Facebook och Google gynnas. Det krävs såväl inhemska åtgärder och ändringar inom EU, som gör det möjligt för lokala medier att konkurrera på lika villkor som de globala. Det skulle stärka journalistikens förutsättningar och demokratins villkor. Det skriver Jeanette Gustafsdotter vd för TU- Medier i Sverige. Artikeln här >>

Altinget

Orättvisa skatteregler gör att lokala medier och globala jättar som Facebook och Google bedriver sin verksamhet på olika villkor, menar TU:s vd Jeanette Gustafsdotter, som uppmanar regeringen att se över konkurrensförhållandena mellan svenska och globala aktörer. Artikeln här >>

Barometern-OT

Gör om – gör rätt! TU:s vd, Jeanette Gustafsdotter, uppmanar i dag regering och riksdag att se över, och förändra/förbättra de skatteregler som gäller för svenska medier men inte för de internationella mediejättarna som Facebook och Google. Artikeln här >>