Publicistorganisationen Utgivarna polisanmäler Metas VD Mark Zuckerberg för de bluffannonser på Facebook som utnyttjar mediehus och journalister, annonser som orsakar både ekonomiskt och psykiskt lidande hos oskyldiga människor, samtidigt som Facebook tjänar stora pengar genom att publicera bedrägerierna.

Denna debatt artikel är ursprungligen publicerad i Svenska Dagbladet.

Utgivarna – med SVT, Sveriges Radio, UR, TV4, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna som huvudmän – har vid upprepade tillfällen och vid möten med ansvariga på Facebook krävt att bolaget vidtar åtgärder för att stoppa bluffannonserna. Men så har inte skett.

I stället kan vi konstatera följande:

  • Nyligen avslöjade nyhetsbyrån Reuters att annonser kopplade till bedrägerier stod för tio procent av Metas intäkter 2024, vilket motsvarar 152 miljarder svenska kronor. Finansinspektionen publicerade nyligen siffror som visar att över 5 000 svenskar bara under sommaren i år har förlorat sammanlagt en halv miljard kronor på bedrägerier via bluffannonser.
  • Sveriges Televisions ”Uppdrag: granskning” har i en tidigare programserie blottlagt hur välorganiserade falsarierna är och att de drivs av internationella kriminella organisationer.
  • Meta tillåter samtidigt bedrägerierna att fortsätta genom att inte ge tillräckliga resurser till ett fungerande säkerhetsarbete, varken manuellt eller tekniskt. Den manuella granskningen, som lätt skulle genomskåda bluffannonser, finns inte på plats i tillräcklig omfattning. Den tekniska möjligheten att ta bort möjligheten att ”spoofa” domäner, det vill säga att besökare ovetande kan dirigeras om till bluffsajter, utnyttjas inte heller. I stället vill Facebook lägga över ansvaret på de mediebolag och de kända medieprofiler som utnyttjas i bedrägerierna genom att hänvisa till anmälningsrutiner och andra förebyggande åtgärder som är alldeles för omständliga och sällan leder till önskat resultat.

Därför polisanmäler nu publicistorganisationen Utgivarna Facebooks chef och huvudägare Mark Zuckerberg för bedrägeri, medverkan till bedrägeri samt förberedelse till bedrägeri, enligt Brottsbalken 9 kap, 23 kap 1 och 4§§.

De som drabbas av annonsverksamheten är framför allt de privatpersoner som blir missledda av de löften som utlovas i annonserna och ser sina satsade pengar försvinna. Vi anmäler också det brott som sker mot lagen om namn och bild i reklam, när kända medieprofiler utnyttjas i bluffannonserna. Målsägande i vår anmälan är programledarna Anna Brolin och Olof Lundh på TV4 samt Karin Mattisson på SVT.

Vi anmäler dessutom det varumärkesintrång som sker gång på gång när kända mediers loggor används i annonserna utan tillstånd. Det gäller till exempel SVT, TV 4, Aftonbladet och Expressen.

Bluffannonserna skadar den journalistiska trovärdigheten hos de medier vars varumärken förfalskas. De skadar överhuvudtaget trovärdigheten hos den seriösa svenska nyhetsjournalistiken, vilket är extra allvarligt i en tid när samhället är utsatt för digitala attacker och desinformation för att skapa oro och underminera förtroendet för institutioner. Så ytterst sett är Facebooks bluffannonser också ett demokratiskt problem.

Utgivarna kräver därför att polis, åklagare och domstolar ges ökade möjligheter att beivra bluffannonserna.

Regeringen måste kräva fler och kraftigare åtgärder, av Meta självt eller via aktivt arbete för hårdare EU-lagstiftning.

Det är häpnadsväckande att ett av världens största och mest lönsamma bolag tillåts fortsätta att förmedla kriminalitet som drabbar oskyldiga människor hårt, utan att vidta tillräckliga åtgärder för att stoppa den. Det är ett brott som förtjänar en juridisk process. Därför polisanmäler vi Mark Zuckerberg.

Styrelsen för Utgivarna:
Christofer Ahlqvist, Chefredaktör Göteborgs-Posten
Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio
Mathias Berg, vd, TV4
Anna Careborg, nyhets- och sportdirektör SVT
Anne Lagercrantz, vd för SVT och vice ordförande för Utgivarna
Stefan Eklund, vd, Utgivarna
Viveka Hansson, Programdirektör för TV4 och vice ordförande för Utgivarna
Mimmi Karlsson-Bernfalk, chefredaktör Blekinge Läns Tidning
Thomas Mattsson, Senior Advisor på Bonnier News och vice ordförande för Utgivarna
Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter
Kalle Sandhammar, vd, Utbildningsradion
James Savage, Publisher för The Local, och ordförande för Utgivarna
Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.