Framgångar, lyckade samarbeten och journalistiskt kunnande

Tävlingen är stängd. Tack för alla bidrag!

Upsala Nya Tidning vinner Helhetspriset 2025. Foto Sven Lindwall

Tävlingen är stängd. Nu tar jurygrupperna över och längre fram i januari får vi veta vilka som blir nominerade i de olika kategorierna.

Viktig information här!

Bidragen: Vi behöver en illustrerande bild, en logga och en kort, slagfärdig text om varje bidrag, utöver motiveringen, för att användas vid presentationer och nomineringsfilmer under prisutdelningen. Längre ned i formulären frågar vi om just det viktiga materialet. Välj ord och bild med omsorg. Observera att filerna behöver vara helt uppladdade innan du väljer att skicka in bidraget.

Seminariedelen under Årets Dagstidning: De nominerade i några av kategorierna kan komma att presenteras och vara en del av programmet.

Du som skickar in: Vi frågar efter kontaktuppgifter till dig som nominerar bidrag för att vi ska kunna kommunicera med dig, samt att juryn kan vilja ha kompletterande information. Ingen information sprids vidare till andra parter.

Kontakt: Har du frågor kan du mejla Bodil Gidlund på TU.

Kriterier för Helhetspriset

Priset delas ut till en medietitel som under tävlingsperioden visat nytänkande, mod och kraft i ett förändrings- och utvecklingsarbete, som skapat positiva resultat eller bedöms ge resultat i framtiden. Helheten av de redaktionella, kommersiella, tekniska aspekterna är av vikt, liksom tillväxt eller förbättring av det ekonomiska resultatet, samt förmågan att skapa engagemang hos medarbetarna. Utmärkelsen ska omfatta den totala prestationen och framgången i alla kanaler och med beaktande av förutsättningarna.

Tävlingen är stängd.

Kriterier för Bevakning

Priset delas ut till ett bidrag som genom kvalitetspublicistik nyhetsförmedlat, granskat, skildrat eller opinionsbildat om en enskild händelse eller fråga, ett särskilt ämne eller definierade samhälleliga förhållanden. Nyskapande journalistik med stilistisk kvalitet i form av t ex bild, grafik, presentation, interaktivitet och/eller användning av nya medieformer premieras. Juryn tar i sin bedömning hänsyn till resurstillgång.

Tävlingen är stängd.

Kriterier för Redaktion

Priset delas ut till en redaktion som visat kraft och kreativitet i att utveckla och utföra redaktionellt innehåll och/eller arbetsformer utifrån sina resurser. Nytänkande, mod samt okonventionella lösningar beaktas särskilt. Kreativ samverkan mellan olika kanaler är ett plus i bedömningen. God journalistik och publicistisk kvalitet är ett grundkrav. Priset kan ges till en hel redaktion eller del av redaktion för årets samlade prestation oavsett kanal.

Tävlingen är stängd.

Kriterier för Bildjournalistik

Priset delas ut för en specifik produktion som via rörlig bild eller stillbild skapat kvalitetspublicistik som med framgång granskat, skildrat eller kommenterat samhälleliga förhållanden, och där bildmediet har varit tongivande för den publicistiska framgången. Publicistiken ska ha hög relevans för och tydlig närhet till den enskilde medborgaren samt väl utnyttja och utveckla bildmediets särskilda egenskaper. Engagemang och nytänkande ska särskilt beaktas tillsammans med hänsyn till resurstillgång. Gott publicistiskt hantverk och journalistisk kvalitet är ett baskrav.

Tävlingen är stängd.

Kriterier för Ljudjournalistik

Priset delas ut för en specifik produktion via ljudmediet som genom kvalitetspublicistik med framgång granskat, skildrat eller kommenterat samhälleliga förhållanden. Publicistiken, till exempel via radio, podd eller ljudklipp, ska ha hög relevans för och tydlig närhet till den enskilde medborgaren samt väl utnyttja och utveckla ljudmediets särskilda egenskaper. Engagemang och nytänkande ska särskilt beaktas tillsammans med hänsyn till resurstillgång. Gott publicistiskt hantverk och journalistisk kvalitet är ett baskrav.

Tävlingen är stängd.

Kriterier för Annonsaffär

Priset delas ut till medieföretag som genom kraft och kreativitet rönt påtaglig och konkret kommersiell framgång i sin annonsaffär, genom utveckling av intäktsbasen eller affärsmodellen, gärna i samverkan mellan olika kanaler och medieformer. Okonventionella projekt eller kampanjer samt modiga lösningar är ett plus. Det konkreta affärsmässiga resultatet eller framtida potentialen av annonsaffären ska tillmätas stor betydelse. Priset kan gå till analys-, affärsutvecklings- och marknadsavdelning eller hela företaget.

Tävlingen är stängd.

Kriterier för Läsaraffär

Priset delas ut till medieföretag som visat kraft och kreativitet i utvecklingen av teknik eller affärsmodeller, vilket drivit försäljning gentemot nya eller etablerade kunder, gärna i samverkan mellan olika kanaler och medieformer. Okonventionella projekt eller kampanjer samt modiga lösningar är ett plus. Det konkreta affärsmässiga resultatet av läsaraffären eller framtida potential och mervärde är av stor betydelse. Priset kan gå till analys-, affärsutvecklings- och marknadsavdelning eller hela företaget.

Tävlingen är stängd.

Kriterier för Innovation

Priset delas ut till tävlingsårets mest framstående, kreativa och idérika innovation. Innovationen kan vara redaktionell eller kommersiell och kan finnas inom alla verksamhetsområden och avdelningar som redaktion, marknad, annons, tryck, distribution, IT, kundservice etc. Innovationen ska ha förnyat, utvecklat eller förstärkt mediehusets publicistiska produkt eller varumärke. Resultatet eller dess framtida potential och varaktiga effekter ska tillmätas stor betydelse i bedömningen.

Tävlingen är stängd.

Kriterier för Medieledare

Priset delas ut till en person under ledningsgruppsnivå som genom sitt ledarskap förnyat, utvecklat eller förstärkt mediehusets publicistiska produkt eller varumärke, verksamhet, affär eller strategi, oavsett kanal. Nytänkande, personligt engagemang, lustfyllt driv och framåtblickande mod med en förankring i verksamheten och medarbetarna ska särskilt beaktas. Priset kan ges till ledare eller chefer under högsta ledningsnivå inom medieföretagets samtliga verksamhetsområden. Det är betydelsefullt för juryns bedömning att referenser från chefer och medarbetare finns med i det inlämnade bidraget.

Tävlingen är stängd.

Vem kan skicka in bidrag och vem kan tävla?

  • Det är fritt fram att kostnadsfritt nominera, det vill säga anmäla bidrag till en eller flera av de nio tävlingsklasserna.
  • Bidragen kan avse alla kanaler och plattformar med utgivningsbevis.

Vilken period gäller det?

  • Perioden som bedöms är helåret 2025.

Vilka regler finns det?

  • Inlämnade bidrag ska följa de lagar och regler som är tillämpliga såsom de medieetiska reglerna och Marknadsföringslagen. Arrangören förbehåller sig rätten att avvisa tävlingsbidrag som bryter mot detta, eller på annat sätt inte följer de anvisningar som angetts.
  • Utöver de nomineringar som inkommit har juryn rätt att anmäla ytterligare bidrag till tävlingen. Juryn kan byta kategori på ett tävlingsbidrag som bedöms passa bättre i en annan kategori.
  • Text och bild från inlämnade bidrag kan komma att till viss del publiceras på tu.se och användas i nomineringsfilm om ni blir nominerade, så välj ord och bild med omsorg. Kontrollera också särskilt att ni i alla delar har rättigheterna till att låta materialet användas i det sammanhanget.

Hur jobbar juryn?

  • Juryn bedömer de tävlande bidragen utifrån de i förväg uppställda priskriterierna.
  • Juryn utser tre nominerade i varje kategori varav en också är vinnare. Nomineringarna samt vinnare motiveras med en text som fritt kan användas.
  • Juryn är helt fristående och arrangören har ingen insyn i juryarbetet eller möjlighet att påverka. Jurypresentation >>
  • Information och uppgifter som ingår i de inlämnade tävlingsbidragen hanteras med sekretess av TU och jurymedlemmarna. Se vår Dataskyddspolicy >>

Övrigt

  • Sista dag för inlämning av bidrag är den 18 december 2025. Vi vill ha ditt bidrag innan kl 17.00.
  • Vilka som är nominerade kommuniceras efter juryns möten, men vinnarna avslöjas på prisutdelningen.
  • Prisutdelningen sker under TU:s event Årets Dagstidning 2026, ett event med seminarier i form av Dagspressdagen och en prisgala, i kombination, som äger rum den 12 mars 2026 på Berns i Stockholm.

Kontakt  Bodil Gidlund, projektledare Tidningsutgivarna, bodil.gidlund@tu.se, 070-823 07 67 eller Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna, johan.taubert@tu.se, 076-545 24 05

  •  

Årets Dagstidning

Bodil Gidlund, projektledare

0708-23 07 67

bodil.gidlund@tu.se

Pin It on Pinterest