Anslagstavla för AI
AI-relaterade diskussioner, ställningstaganden och satsningar pågår på många olika håll. Här finns texter om AI, bl a från vårt nyhetsbrev Marknad och insikt, som inte kräver medlemsinloggning.
Aftonbladets AI-nav uppmärksammat på NAMS
Reuters omnämnde det som ”ett projekt att ha koll på”.
Google i samarbete om AI-annonser
WPP kommer att kunna ta hjälp av Googles AI-assistent Gemini för att skapa bilder, producera manus och röster till voice overs.
Techjättar bröt medvetet mot regler för att träna AI
OpenAI, Google och Meta ignorerade sina egna policyer, ändrade sina regler och övervägde att bryta mot upphovsrättslagar, när de sökte information på nätet för att träna sina AI-systemen.
AI-röster tillgängliggör artiklar i ljudversion
The New York Times kommer att göra de flesta av tidningens artiklar tillgängliga i ljudversion, med hjälp av en AI-baserad berättare. Även Aftonbladet och Aftenposten experimenterar med AI-uppläsning.
Undersökning om AI-användning i medier
Högt förtroende för AI:s potential för att effektivisera verksamheten inom mediebranschen. AI:s främsta nytta handlar om innehållsskapande och interaktiv kundkontakt.

