Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag släpper vi juryns utlåtande för de första kategorierna – Redaktion, Bevakning, Bildjournalistik, Annonsaffär och Läsaraffär. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) och årets vinnare presenteras på Berns i Stockholm den 29 mars.
”I år kom det in över 120 bidrag till Årets Dagstidning vilket är rekordmånga. Vi kan konstatera att mediebranschen satsar helhjärtat på att utveckla publicistiken, stärka affären och värna demokratin”, säger Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna.
Årets Dagstidning 2023 har nio olika klasser. I dessa är 17 tidningar och mediehus samt 3 personer nominerade.
”Det är verkligen en sann ynnest att få leda juryarbetet för Årets Redaktion och Årets Bevakning. Vilken mängd fantastisk journalistik det görs. Vi fick verkligen vända och vrida på olika argument för att hitta de tre bidragen som skulle nomineras”, säger Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo.
Nominerade i Årets Dagstidning 2023:
Årets Redaktion
Hallandsposten
Passionen för den lokala journalistiken och medarbetarnas engagemang är den röda tråden i en framgångsrik resa mot att återvinna prenumeranternas förtroende. I valet av ämnen för de starka granskningarna lyckas man också vinna en ny yngre publik. Redaktionen har i år visat att arv och förnyelse går hand i hand. Nominerade till Årets Redaktion är: Hallandsposten.
Omni
När krig bröt ut i Europa blev det viktigare än på mycket länge att enkelt, snabbt och lättbegripligt få nyheter och fördjupningar ur många olika perspektiv. En liten dedikerad redaktion, där journalister och utvecklare jobbar tätt tillsammans, ger publiken nyhetsbevakning i ett fast och enkelt format. I en orolig omvärld har man blivit allt fler svenskars förstaval som nyhetskälla. Nominerade till Årets Redaktion är: Omni.
Länstidningen Södertälje
Att få ett brinnande gängkrig precis utanför dörren ställer exceptionella krav på en lokalredaktion. Här lyckas man balansera ett extremt nyhetsläge med att innovativt utveckla de grundstenar i lokaljournalistiken som gör en redaktion till närområdets oumbärliga informationskälla. Nominerade till Årets Redaktion är: Länstidningen Södertälje.
Årets Bevakning
Barnidolen och skandalerna – Svenska Dagbladet
Med innovativa metoder granskas en av den digitala tidsålderns verkliga makthavare. Youtube-stjärnans förklädda reklam och sexualiserade språk riktat mot unga fick vuxenvärlden och plattformarna att vakna. Granskningen av barnidolen är klassisk, angelägen journalistik i ny form och runt ett för många okänt fenomen. Nominerade till Årets Bevakning är: Svenska Dagbladet, Barnidolen och skandalerna.
Mordet som splittrar ett folk – Göteborgs-Posten
En enskild händelse som egentligen är bara en liten del av ett större skeende. En redaktion som bestämmer sig för att inte stanna vid mordbevakning utan gå vidare och avslöja lager på lager på lager. Med hjälp av ett nätverk av anonyma översättare kunde man berätta om en nedtystad hederskultur och en struktur av missförhållanden. Nominerade till Årets Bevakning är: Göteborgs-Posten, Mordet som splittrar ett folk.
Nord Stream – Expressen
När gasledningen Nord Stream exploderade i Östersjön, gav händelsen snabbt upphov till spekulationer i skuggan av Rysslands invasion av Ukraina. Med innovativa och djärva journalistiska metoder söktes själva källan upp för att ta reda på vad som egentligen hänt. Nominerade till Årets Bevakning är: Expressen, Nord Stream.
Jury Årets Redaktion och Årets Bevakning:
Ordförande Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo, Otto Sjöberg, vd Mediarevolution Nu AB, Jesper Strömbäck, professor i journalistik/politisk kommunikation JMG, Olle Zachrison, ansvarig för digital nyhetsstrategi Sveriges Radio.
Årets Bildjournalistik
Dagens Nyheter, Krigets kvarter
Med drabbande unika bilder från krigets inledning förflyttas man till Ukraina. Urvalet av bilder visade tidigt bredden av konsekvenser för civila. Satsningen med flera utsända fotografer ger läsarna en möjlighet att förstå och uppleva vad som händer, när all annan information är bristfällig. Nominerade till Årets Bildjournalistik är: Dagens Nyheter, Krigets kvarter.
Expressen, Inifrån murarna
Porträtten och intervjuerna från en sällan skildrad värld ger en inblick i några av Sveriges tyngsta brottslingars nuvarande och tidigare liv. Att komma nära dessa personer under de speciella omständigheter som miljön innebär är en styrka i sig och tack vare det rörliga mediets grepp levererar redaktionen innehåll som känns både exklusivt och intressant. Nominerade till Årets Bildjournalistik är: Expressen, Inifrån murarna.
UNT, Echurch
Genom starka bilder ges en inblick i en verksamhet som få känner till. Bildberättandet från väckelsemötet kommer så nära att det känns som vi är med på plats i den kyrka som tidigare var en stormarknad. Det är bilderna som bär och berättar historien. Nominerade till Årets Bildjournalistik är: UNT, Echurch.
Jury Årets Bildjournalistik:
Ordförande Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Anna Rastner, content director Bauer Media Group, Toivo Sjörén, opinionschef Kantar Public.
Årets Annonsaffär
Bonnier News & Apollo
På ett klokt sätt har man paketerat formatet ”Featurenative” för att skapa nya affärsmöjligheter med syfte att få läsaren att stanna längre. För Apollo har formatet resulterat i kampanjen ”Go. Live a little!” – ett klassiskt kändisupplägg med mycket hög kreativitet, inspiration och kvalitet vilket har gett fina resultat. ”Featurenative” har god framtida potential och kan inspirera andra varumärken att se nya möjligheter i Bonnier News mediekanaler. Nominerade till Årets Annonsaffär är: Bonnier News och Apollo.
Bonnier News & IG Börssnack
Ambitionen var hög – att skapa Skandinaviens bästa veckoshow för börsproffs. Att gå från podd till TV-show kräver mod och kreativitet. Att sedan lägga in IG Börssnack i en relevant kontext som Di, gör det till en win-win. Varumärkeskännedomen har ökat rejält och för Di ett relevant komplement till det redaktionella arbetet. Ett skolboksexempel på vikten av kontextuell placering kombinerat med kreativt och kvalitativt innehåll. Nominerade till Årets Annonsaffär är: Bonnier News och IG Börssnack.
NTM
Att vända en långtgående negativ utveckling av annonsaffären kräver mod, kraft och nytänkande. Det krävdes en total omstart – och det fort. En helt ny säljorganisation sjösattes, ett fokuserat arbete på att digitalisera verksamheten samt ett helt nytt CRM-system. För många företag tar det år att genomföra. Resultatet visar att lokal nyhetsmedia kan leverera hög effekt och resultat till kunder. Och 2022 har man sitt bästa resultat för annonsaffären på 11 år – digitalt, lokalt och totalt. Nominerade till Årets Annonsaffär är: NTM.
Årets Läsaraffär
ST-tidningen
Att den digitala transformationen är särskilt svår på lokal marknad är välkänt. Att fusionera bolag eller titlar är i sig en svår process. Att dessutom gå över från gratis till betalda prenumerationer är oerhört utmanande. Men det lyckades, och mycket snabbt ökade man sina intäkter. En flerdimensionell transformation som redan efter mindre än ett år burit frukt, och som visar att allt är möjligt och att man kan lyckas med flera svåra utmaningar samtidigt. Nominerade till Årets Läsaraffär är: ST-tidningen.
Omni Mer
Återigen har man framgångsrikt utvecklat affären och denna gång tagit sig an läsaraffären. Genom fokus på insikter om användarnas behov av fördjupad journalistik lyckas man med konststycket att snabbt bygga en stor prenumerationsbas av trogna och mycket intresserade användare. När man säkerställer att insikter om krävande konsumenters behov vägleder paketeringen av kvalitetsjournalistik är framgången omedelbar. Nominerade till Årets Läsaraffär är: Omni Mer.
GP Generation Z
Genom sitt Generation Z tog man sig an den kanske svåraste utmaningen i branschen – att öka användandet i en så svårflörtad generation. Genom ett mycket imponerande insiktsarbete involverades målgruppen i hela processen. De ungas delaktighet löpte som en röd tråd genom allt, från den initiala analysen av målgruppens behov till all kommunikation om satsningen. Genomslaget blev kraftfullt, snabbt och man fördubblade Generation Z bland användarna. Nominerade till Årets Läsaraffär är: GP Generation Z.
Jury Årets Annonsaffär och Årets Läsaraffär:
Ordförande Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Magnus Anshelm, vd MMS, Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer.
Vilka som är nominerade till de resterande kategorierna – Årets Innovation, Årets Ljudjournalistik, Årets Medieledare samt helhetspriset Årets Dagstidning – meddelas i morgon 16 februari.
Tävlingen är öppen för landets alla mediehus och vinnarna presenteras under branschdagen Årets Dagstidning den 29 mars. Mer om evenemangets program, medverkande och galafest >>
Mer info:
Johan Taubert, vd TU, johan.taubert@tu.se
Viveka Hansson, programdirektör, TV4, huvudordförande, viveka.hansson@tv4.se