Anslagstavla för AI

AI-relaterade diskussioner, ställningstaganden och satsningar pågår på många olika håll. Här finns texter om AI, bl a från vårt nyhetsbrev Marknad och insikt, som inte kräver medlemsinloggning.

Perplexity delar ersättning med medier

Omnis medienyhetsbrev rapporterar att frågan om hur AI-bolagen ska ersätta medier för att använda deras innehåll fortsätter att väcka debatt. Vissa, som New York Times, har som bekant valt att stämma, medan andra har tecknat licensavtal. I veckan presenterade...

läs mer

Googles AI-svar minskar medietrafik

Googles nya AI-genererade svar, som placeras högst i sökresultaten, väcker oro hos mediebranschen. Studier från bland annat Pew Research Center visar att klickfrekvensen nästan halveras när AI-översikter visas, och flera stora nyhetssajter har redan sett kraftiga...

läs mer

Samlade AI-nyheter

AI-satsning möter motstånd från journalister Rupert Murdoch’s News Corp har en hög ambitionsnivå inom AI. Bland annat har man en tjänst som tränas på artiklar, med ambitionen att kopiera hur specifika journalister skriver. Detta möter motstånd från journalistkåren i...

läs mer

Samlade AI-nyheter

AI:s påverkan på mediernas ekosystem. Columbia Journalism Review (CJR) lyfter ett antal perspektiv på hur AI omvandlar nyhetsmediernas ekosystem. Läs också om hur CJR:s Steven Levy mer övergripande ser på utvecklingen. De nya kraven på journalister. I PressGazette...

läs mer

Samlade AI-nyheter

Insikter från konferensen Nordic AI in Media 2025. I slutet av april hölls Nordic AI in Media 2025 i Köpenhamn. Marina Adami från Reuters var där och beskriver de fem främsta bidragen att ta lärdom av. AI minskar IT-kostnader. Paul Kanareck med bakgrund från The...

läs mer

AI-anslagstavla

info@tu.se

Pin It on Pinterest