Artificiell Intelligens
Här publicerar vi intressanta och informativa texter om AI men också medlemsexklusivt innehåll för anställda på våra medlemsföretag.
Hur kan AI-partiskhet upptäckas och mildras?
Reuters sammanfattar hur man som journalist bör hantera AI-material utifrån risken för partiskhet. Artikeln går igenom ett antal områden där riskerna är störst. Effekten av AI beror på människorna bakom. Därför kan tekniken naturligtvis lika gärna användas för att...
Perplexity delar ersättning med medier
Omnis medienyhetsbrev rapporterar att frågan om hur AI-bolagen ska ersätta medier för att använda deras innehåll fortsätter att väcka debatt. Vissa, som New York Times, har som bekant valt att stämma, medan andra har tecknat licensavtal. I veckan presenterade...
Googles AI-svar minskar medietrafik
Googles nya AI-genererade svar, som placeras högst i sökresultaten, väcker oro hos mediebranschen. Studier från bland annat Pew Research Center visar att klickfrekvensen nästan halveras när AI-översikter visas, och flera stora nyhetssajter har redan sett kraftiga...
AI-nyheter i korthet
AI-satsning möter motstånd från journalister Rupert Murdoch’s News Corp har en hög ambitionsnivå inom AI. Bland annat har man en tjänst som tränas på artiklar, med ambitionen att kopiera hur specifika journalister skriver. Detta möter motstånd från journalistkåren i...
AI-nyheter i korthet
AI:s påverkan på mediernas ekosystem. Columbia Journalism Review (CJR) lyfter ett antal perspektiv på hur AI omvandlar nyhetsmediernas ekosystem. Läs också om hur CJR:s Steven Levy mer övergripande ser på utvecklingen. De nya kraven på journalister. I PressGazette...
Articiell Intelligens
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
