I sommar är Tidningsutgivarna åter på plats för att arrangera och delta i olika seminarier och panelsamtal under Almedalsveckan. Den här gången gör vi det i samarbete med Medieinstitutet Fojo, IAB Sverige, Journalistförbundet, advokatfirman MarLaw, Medieledarna, Reklamombudsmannen, Schibsted, Sveriges Tidskrifter och Utgivarna.

Vi har tillsammans hyrt en mycket centralt belägen scen – #Mediescenen – med ingång från Tage Cervins gata 5 och med en svårslagen utsikt på första parkett ut mot Almedalen, där vi kan hålla egna och gemensamma aktiviteter i olika konstellationer.

Allt sker under två dagar: onsdag den 26 juni och torsdag den 27 juni.

Så här ser TU:s egna planerade seminariepunkter ut:

Onsdag 26 juni
09.00-09.45: Offentlighet under press
Offentlighetsprincipen är ett fundament i det svenska samhället. Den ger rätt till insyn i vad stat, myndigheter, kommuner och allmänna organ håller på med. Det är ingen medierättighet utan en medborgerlig rättighet. Men vad händer när denna kommer i konflikt med rätten till personlig integritet?
Medverkande: Per Hultengård (Tidningsutgivarna), Lena Södersten (Villaägarnas Riksförbund), Martin Schori (Aftonbladet), Niels Paarup-Petersen (Centerpartiet), Daniel Westman (jurist och forskare inom IT- och medierätt), Ulf Fahlén (Nyhetsbyrån Siren).

10.00-10.45: Public service och dagspressen – Konkurrens eller komplement?
Efter att public service-kommittén presenterat sina förslag behövs nu en tydlig politisk uppslutning för att skapa bästa möjliga förutsättningar för fortsatt mångfald av fri och obunden journalistik. Om svenska staten även fortsatt tillåter det skattefinansierade public service-företaget SVT att ha en digital nyhetsförmedling som är textbaserad och intill förväxling likt en nättidning, riskerar det tvinga tidningarna till ytterligare åtstramningar och eventuella nedläggningar. För varför ska läsare med ont om tid och tajt budget betala för nyheter, när det finns en skattefinansierad nättidning som erbjuder artiklar gratis?
Medverkande: Johan Taubert (Tidningsutgivarna), Thomas Mattsson (Bonnier News), Anne Lagercrantz (SVT), Lawen Redar (Socialdemokraterna), Peter Ollén (Moderaterna).

15.00-16.15: Räcker de nya mediestöden? (livepodd ihop med Sveriges Tidskrifter)
För det nya mediestödet finns fortsatt frågetecken kring behovsprövning, enligt vilka kriterier vinster bedöms och om dessa är desamma för alla titlar eller skiljer sig åt beroende på spridningsområde, räckvidd, omsättning etc. Det är också tydligt att utredaren har sett tidskrifters viktiga roll samt bedömt att det behövs ett stöd för utvecklingen av tidskrifters digitala affärsmodeller. Samtidigt innebär förslaget att inga nya pengar tillförs. Regering och riksdag har även missat möjligheten att återinföra nollmomsen, vilket skulle kunna skapa goda förutsättningar för en fortsatt rik mediemångfald i hela landet.
Medverkande: Per Hultengård (Tidningsutgivarna), Kerstin Neld (Sveriges Tidskrifter), Johan Taubert (Tidningsutgivarna), Jonas Nordling (moderator), James Savage (Sveriges Tidskrifter/The Local), Felicia Ferreira (Dagen), Lina Hedenström (NTM AB), Unn Edberg (LO Mediehus), Thomas Mattsson (Bonnier News), Linnéa Kihlström (Dagens Media).

Programmet i sin helhet:

Onsdag 26/6
Tid Rubrik Arrangör
08.00 – 08.45 Hat och hot mot journalister – och demokratin Fojo
09.00 – 09.45 Offentlighet under press Tidningsutgivarna
10.00 – 10.45 Public service och dagspressen – konkurrens eller komplement? Tidningsutgivarna
11.00 – 12.00 Paus (Ulf Kristersson håller tal i Almedalen)  –
12.00 – 12.45 Livepodd: SvD Politiken Schibsted
13.00 – 13.45 Medieförtroende i den digitala tidsåldern: Personlig relevans utan att riskera polarisering? Schibsted
14.00 – 14.45 Hur når vi unga som vill undvika nyheter? Schibsted
15.00 – 16.15 Livepodd: Räcker de nya mediestöden? Tidningsutgivarna & Sveriges Tidskrifter
16.30 – 17.15 Organisationspress under press – vad händer när en organisation lägger ner sin tidning? Sveriges Tidskrifter
Torsdag 27/6
Tid Rubrik Arrangör
08.00 – 08.30 Digital reklam – tar branschen tillräckligt ansvar? IAB Sverige
08.45 – 09.30 Influencer Marketing – varför reklammärks endast 1 av 5 reklaminlägg? Reklamombudsmannen
09.45 – 10.15 Personlig data – digitala reklamens valuta? IAB Sverige & MarLaw
10.30 – 11.00 Affiliatemarknadsföring – en växande marknad, men är det tillräckligt transparent för konsumenten? Reklamombudsmannen & MarLaw
11.00 – 12.45 Paus (Daniel Helldén håller tal i Almedalen)  –
13.00 – 13.45 AI – en fråga om medieledarskap? Medieledarna
14.00 – 14.45 AI – räcker det med märkning och transparens? Utgivarna
15.00 – 15.45 Efter Kalla Faktas avslöjande: Hur ser publicisters, politikers och plattformars ansvar ut? Utgivarna

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.