Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annons- och läsarutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonsering.
Glädjande annonstillväxt både i print och digitalt
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 7 procent under årets andra kvartal, jämfört med samma period förra året.
Morgonpressen växer – både på annons- och läsarsidan
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) visar ökade annons- och läsarintäkter med 3 procent under 2022 års första kvartal.
Tillväxt i läsar- och annonsaffären
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare ökade med 3 procent under 2022 års första kvartal.
TU Marknadsinsikt v 17 2022
Användardata, annonsmarknadens utveckling, TikTok och Reuters har råkat i blåsväder samt Financial Times, New York Times och The Guardians initiativ för att utveckla läsaraffären.
Läsarintäkterna sjunker trots fortsatt digital tillväxt
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 2 procent under 2021. Kräver inloggning, exklusivt för TU:s medlemmar.
