Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn har nominerat i kategorierna Helhetspriset, Innovation, Ljudjournalistik och Medieledare. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) och årets vinnare presenteras på Berns i Stockholm den 29 mars.

Årets Dagstidning 2023 har nio olika klasser. I dessa är 17 tidningar och mediehus samt 3 personer nominerade.

”I år har det varit ett jämnare lopp än tidigare, med många starka kandidater och fler bidrag i olika kategorier. Det har gjort jurydiskussionerna särskilt utmanade och intressanta. Journalistiken har präglats av krig i Europa, utmaningar på hemmaplan, och fokus på lokala berättelser. Tydligt är också att 2022 var året då redaktionerna verkligen började satsa på ljud – och på Tiktok”, säger Viveka Hansson, programdirektör TV4 och juryns huvudordförande.

Nominerade i Årets Dagstidning 2023:

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Dagens Nyheter

Är du stor, ska du också göra rätt. Med ytterligare ett enastående starkt monetärt resultat i ryggen, har tidningen också ett stort ansvar för journalistiken, och tar det. Från krig i Europa till vardag i Luleå. 2022 var dessutom året då de digitala läsarintäkterna blev större än kostnaden för den redaktionella verksamheten. Nominerade till Årets Dagstidning är: Dagens Nyheter.

Vetlanda-Posten

Inför hotet om nedläggning och att bli en del av en länstidning, lyckas den lilla redaktionen med fyra medarbetare på tidningen hålla de stora drakarna stångna under ett nyhetsdrama av riksintresse, och samtidigt vända 14 års minusresultat till plus. Nominerade till Årets Dagstidning är: Vetlanda-Posten.

Kristianstadsbladet/Norra Skåne

Bittra konkurrenter blev kollegor och två tidningar blev en. Att fusionera utan att dra ner på det totala antalet journalister och att visa stigande kurvor på både läsar- och annonsintäkter första året imponerar. Nominerade till Årets Dagstidning är: Kristianstadsbladet/Norra Skåne.

Jury Helhetspriset:

Ordförande Viveka Hansson, programdirektör TV4, Magnus Anshelm, vd MMS, Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer, Anna Rastner, content director Bauer Media Group, Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Otto Sjöberg, vd Mediarevolution Nu AB, Toivo Sjörén, opinionschef Kantar Public, Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, Jesper Strömbäck, professor i journalistik/politisk kommunikation JMG, Olle Zachrison, ansvarig för digital nyhetsstrategi Sveriges Radio.

Årets Innovation

Omni Mer

Utifrån djupgående studier av svenska nyhetskonsumenter för att förstå deras problem och behov, har Omni Mer utvecklats. Läsarna var tydliga – de ville ha mer fakta, fördjupande läsning, komma förbi betalväggar och gärna en annonsfri plattform. Lanseringen blev en succé. Man har minskat risken från en osäker annonsmarknad och fått nya intäktsströmmar som redan står för en betydande andel av omsättningen. Nominerade till Årets Innovation är: Omni Mer.

NWT Media Premium team

Att kombinera kraften i reportrarnas berättelse med expertis kring digital presentation i ett starkt kreativt grepp som upplevs nytänkande för lokal journalistik, har blivit en stor framgång. ”Premiumteams” har förstärkt den publicistiska produkten genom paketering, digitalisering och marknadsföring. Ett innehåll som skapat ett mycket stort engagemang, förbättrat räckvidd och konverteringar men också lett till en klar föryngring av prenumeranter. Nominerade till Årets Innovation är: NWT Media Premium team.

Expressens Engagemangsmånad

Analysen var tydlig – engagerade prenumeranter stannade längre och man testade att styra på mål kopplat till engagemang i stället för konvertering. Resultatet var mycket positivt, engagemanget ökade väsentligt. Som en effekt av detta minskade churnen utan att påverka antalet nya kunder negativt. Det skapades intern förståelse för vad som driver engagemang hos läsarna vilket gav både ett bestående nytt arbetssätt och en starkare journalistisk produkt. Nominerade till Årets Innovation är: Expressens Engagemangsmånad.

Jury Årets Innovation:

Ordförande Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Magnus Anshelm, vd MMS, Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer.

Årets Ljudjournalistik

Helagotland, Musikstugan

Musikstugan tar tidningens musikjournalistik in i ljudets värld. Det är ett gediget journalistiskt arbete med sinne för både de små detaljerna och den allmänna överblicken. Med hög relevans och närhet till den enskilde medborgaren tar man lyssnaren på stort allvar. Nominerade till Årets Ljudjournalistik är: Helagotland, Musikstugan.

Expressen, Krimrummet

Konkurrensen på området är stenhård. Trots det har Krimrummet snabbt tagit plats som en av de främsta poddarna med sitt direkta och okonstlade tilltal. Det aktuella innehållet balanseras tryggt på rätt sida i svåra publicistiska avvägningar. Lyssnarna får en djupare förståelse och kunskap om komplexa skeenden och samband vilket inger hopp i en annars mörk brottsrapportering. Nominerade till Årets Ljudjournalistik är: Expressen, Krimrummet.

Göteborgs-Posten, Nyhetsshowen

Nysatsning på en daglig nyhetsshow som kombinerar journalistisk integritet med en stor portion humor och som på kort tid nått en miljonpublik. Man når också en svår målgrupp – unga, huvudsakligen kvinnliga, lyssnare. Det är snyggt, lokalt och har fortsatt stor potential. Nominerade till Årets Ljudjournalistik är: Göteborgs-Posten, Nyhetsshowen.

Jury Årets Ljudjournalistik:

Ordförande Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Anna Rastner, content director Bauer Media Group, Toivo Sjörén, opinionschef Kantar Public.

Årets Medieledare

Maya Dahlén, Göteborgs-Posten

Ibland dyker det upp personer som har en förmåga att tända upp ett helt rum, som ständigt ser människorna omkring sig. Under ett år då verklighetens grå lågkonjunktur tätnat utanför våra redaktionella fönster, är ledare som förmår sätta färg på arbetets vardag en särskilt viktig framgångsfaktor. En sådan tillgång har Göteborgs-Posten. Nominerad till Årets Medieledare är: Maya Dahlén, Göteborgs-Posten.

Adam Svanell, Svenska Dagbladet

Han kan tidningens själ och dna, och med den djupa förståelsen har han gått före in i den nya, och fått med sig medarbetarna. 2022 blev ett viktigt år för tidningens kliv in i poddvärlden, med utmärkt journalistisk höjd och bibehållen identitet i ny tappning. Nominerad till Årets Medieledare är: Adam Svanell, Svenska Dagbladet.

Linus Carle, Arvika Nyheter

Med ett inkluderande och målinriktat ledarskap har han samlat sin sex personer starka grupp, ställt om kursen, och kan nu bocka av ett år med alla rätt. Han har visat upp ett skolexempel på hur omställning i ett nytt medielandskap kan genomföras. Nominerad till Årets Medieledare är: Linus Carle, Arvika Nyheter.

Jury Årets Medieledare:

Ordförande Viveka Hansson, programdirektör TV4, Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo, Hanna Stjärne, vd Sveriges Television.

Vilka som nominerades i kategorierna Redaktion, Bevakning, Bildjournalistik, Annonsaffär och Läsaraffär offentliggjordes igår och redovisas på TU:s sajt.

Tävlingen är öppen för landets alla mediehus och vinnarna presenteras under branschdagen Årets Dagstidning den 29 mars. Mer om evenemangets program, medverkande och galafest finns på TU:s sajt >>

Mer info:

Johan Taubert, vd TU, johan.taubert@tu.se

Viveka Hansson, programdirektör, TV4, huvudordförande, viveka.hansson@tv4.se

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.