Marknadsföring

Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Elektronisk utrustning i domstol – viktigt principbeslut

Den 1 juli 2019 infördes nya och skärpta regler för ordning och säkerhet i domstolarna. De innebär bland annat att elektronisk utrustning, till exempel datorer och utrustning för ljudupptagning, som huvudregel inte får användas, men rätten kan besluta om undantag för medierapportering. I det så kallade ASAP Rocky-målet, beslutade rätten ”mot bakgrund av det stora massmediala intresset” om just ett sådant undantag. TU vill därför uppmana medlemsföretagen att, om diskussion om formerna för rapportering från domstolarna skulle uppstå, hänvisa till beslutet i Stockholms tingsrätt. Vad som är ”ett stort massmedialt intresse” ska naturligtvis också sättas in i sitt sammanhang; nationellt, regionalt eller lokalt.

läs mer

Juridisk rådgivning

Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se

Pin It on Pinterest