Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Digitalmoms – några tillämpningsfrågor
Den 1 juli 2019 sänktes momsen på digitala publikationer till 6 procent. Men hur ska den tillämpas? Och på vad? TU:s jurister reder ut frågorna.
Mallar på engelska och svenska för påtalan om upphovsrättsintrång
Svenska mediers upphovsrättsskyddade material publiceras ibland av sajter som inte äger rätt att göra det. Därför har TU tagit fram mallar på både svenska och engelska. Mallarna kan användas av medlemmar för att påtala eventuella upphovsrättsintrång.
Viktigt principbeslut om elektronisk utrustning i domstol
Den 1 juli 2019 infördes nya och skärpta regler för ordning och säkerhet i domstolarna. De innebär bland annat att elektronisk utrustning, till exempel datorer och utrustning för ljudupptagning, som huvudregel inte får användas.
Elektronisk utrustning i domstol – viktigt principbeslut
Den 1 juli 2019 infördes nya och skärpta regler för ordning och säkerhet i domstolarna. De innebär bland annat att elektronisk utrustning, till exempel datorer och utrustning för ljudupptagning, som huvudregel inte får användas, men rätten kan besluta om undantag för medierapportering. I det så kallade ASAP Rocky-målet, beslutade rätten ”mot bakgrund av det stora massmediala intresset” om just ett sådant undantag. TU vill därför uppmana medlemsföretagen att, om diskussion om formerna för rapportering från domstolarna skulle uppstå, hänvisa till beslutet i Stockholms tingsrätt. Vad som är ”ett stort massmedialt intresse” ska naturligtvis också sättas in i sitt sammanhang; nationellt, regionalt eller lokalt.
Digitalmomsen beslutad av riksdagen – vilken momssats ska jag tillämpa?
Riksdagen beslutade i dag formellt om att sänka digitalmomsen från 25 till 6 procent. Lagändringen träder i kraft den 1 juli 2019. TU har fått en del frågor om vad som gäller vid fakturering och betalning före och efter detta datum. Frågan behandlas i regeringens...
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
