Annons- och läsarintäkter
Kvartalsvis presenterar TU statistik som visar mediehusens generella annonsutveckling i form av tabeller över intäkter i tryckta och digitala kanaler, samt statistik över läsarintäkter i samma kanaler. Informationen samlas in från cirka 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag, presenteras i tabellform och finns tillgänglig enbart för medlemmarna. TU återrapporterar aggregerat till Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
Konsumentintäkter ökar och annonsintäkter minskar för morgonpressen
Totala annons- och konsumentintäkter för 103 medverkande morgontidningar uppgår till 2,15 miljarder kronor under kvartal 1 2021.
Läsarintäkterna ökar digitalt och minskar i print
Digitalisering, coronapandemin och en momssänkning sommaren 2019. Det är tre framträdande skäl till att morgontidningarnas digitala konsumentintäkter ökade med 45 procent 2020.
Coronapandemin pressar annonsinvesteringarna
TU:s rapport för fjärde kvartalet samt helåret 2020 redovisar morgonpressens annonsintäkter netto från digitala och tryckta kanaler, jämförbara titlar. Informationen är medlemsexklusiv.
Morgonpressens konsumentintäkter ökar med 3 procent
Den svenska morgonpressens intäkter från läsarna ökar med 3 procent under tredje kvartalet i år, visar aktuell statistik från TU – Medier i Sverige. Det är en ökning som till stora delar kan förklaras av att allt fler betalar – och betalar mer – för nyheter i digitala kanaler.
Pandemin slår mot morgonpressens annonsintäkter
TU:s rapport för tredje kvartalet 2020 redovisar morgonpressens annonsintäkter netto från digitala och tryckta kanaler, jämförbara titlar. Informationen är medlemsexklusiv.
