Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten.
Läsaraffären backar – annonsaffären rasar
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 10 procent under 2023 års tredje kvartal.
TU Marknad och insikt, vecka 42 2023
En ny studie om ökad användning av AI i det redaktionella arbetet, ett tydligt generationsgap gällande nyhetskonsumtion och vi belyser raset på annonsmarknaden och spretigheten i mätningarna. Allt i Marknad och insikt.
TU Marknad och insikt, vecka 36 2023
Höstens första Marknad och insikt. Nyhetsbrevet omfattar bland annat en genomgång av ett antal affärsmodeller med stor potential för mediehusen och två olika annonsmarknadsprognoser.
Digital tillväxt stärker morgonpressens läsarintäkter
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) visar morgonpressens samlade läsarintäkter under kvartal 2.
Digital tillväxt räddar morgonpressens totala läsarintäkter
De samlade läsarintäkterna från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 2 procent i morgontidningarna under andra kvartalet.