Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Vem har möjlighet att läsa medlemsförteckningar?
Offentlighetsprincipen säkerställer att redaktioner och enskilda medborgare kan begära ut och läsa allmänna handlingar. Men hur ser den lagliga grunden ut för den redaktion som exempelvis vill granska en väg- eller bostadsrättsförening? Går det att få ta del av medlemsförteckningen?
Redaktörens urval är inte censur
Den som har en privat plattform, oavsett om det är en blogg, ett facebook-konto eller en papperstidning, har rätt att bestämma över vad som där ska – och inte ska – förekomma. Och därmed också att ta bort sådant som man inte vill ha publicerat. Yttrandefrihet är med andra ord just en rätt att få yttra sig – inte en tvingande rätt att få komma till tals hos någon annan.
Offentliganställdas meddelarfrihet och meddelarskydd – det här gäller
På senare tid har flera fall uppmärksammats där kommuner felaktigt ålagt sina anställda en tystnadsplikt som strider mot den grundlagsskyddade meddelarfriheten. TU har därför gjort en kortfattad översikt om vad som gäller.
Barnkonventionen blir svensk lag
Den 1 januari 2020 infördes en lag som ger FN:s barnkonvention ställning som svensk lag genom så kallad inkorporering. Det innebär bland annat att merparten av bestämmelserna i konventionen blir direkt gällande som svensk lag. Vad betyder det för svenska medier?
Bag-in-box-reklam får inte se ut som väskor
Patent- och marknadsöverdomstolen har slagit fast att det inte är tillåtet att utforma bag-in-box-förpackningar som väskor eller stugor. En konsekvens av domen blir då att det inte heller är tillåtet att i annonser för marknadsföring av vin återge sådana förpackningar.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
