Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten.
![](https://tu.se/wp-content/uploads/2019/06/tu_mediefakta-1.png)
TU Marknad och insikt, vecka 25 2024
Allt fler nyhetsundvikare i Danmark. Financial Times vd ger råd om bemötande av AI-bolagen. Och om Google, som betalar för att slippa omfattas av kanadensisk lagstiftning. Det och mycket mer i Marknad och insikt.
TU Marknad och insikt, vecka 22 2024
De amerikanska lokaltidningsläsarna och deras partisympatier, highlights från INMA World Congress och mycket mer i i månadens Marknad och Insikt.
Morgonpressens läsarintäkter oförändrade – annonsintäkterna fortsätter falla
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med två procent under 2024 års första kvartal, skriver TU i ett pressmeddelande.
Läsaraffären är oförändrad – men annonsintäkterna fortsätter falla
Morgonpressens samlade annons- och läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar, medlemsexklusiv statistik från TU.
TU Marknad och insikt, vecka 17 2024
Denna månads nyhetsbrev handlar bland annat om utmaningarna som finns i att attrahera yngre läsare och vi ger några exempel på AI-lösningar som visat sig framgångsrika. Nytt i nyhetsbrevet är kortfattade beskrivningar av konjunkturläget med indikatorer.