Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annons- och läsarutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonsering.

TU Marknad och insikt, vecka 38 2025
Denna månad har det publicerats många intressanta marknadsnyheter, vilket avspeglar sig i nyhetsbrevet.
Starkt kvartal för landsortspressens digitala läsaraffär
Ny statistik från Tidningsutgivarna visar ökade digitala läsarintäkter med hela 27 procent för landsortstidningarna.
Snabbare skifte mot digitala morgontidningar
Ny statistik från TU visar snabbt ökande digitala läsarintäkter för landsortspressen.
Morgonpressens annonsintäkter fortsätter falla
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna kring morgonpressens samlade intäkter från annonsörer.
TU redovisar annonsintäkter för andra kvartalet
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 4 procent under andra kvartalet 2025.