Annons- och läsarintäkter
Kvartalsvis presenterar TU statistik som visar mediehusens generella annonsutveckling i form av tabeller över intäkter i tryckta och digitala kanaler, samt statistik över läsarintäkter i samma kanaler. Informationen samlas in från cirka 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag, presenteras i tabellform och finns tillgänglig enbart för medlemmarna. TU återrapporterar aggregerat till Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
Fortsatt återhämtning av annonsintäkterna
Under årets tredje kvartal ökar morgonpressens annonsintäkter med 12 procent, enligt ny statistik från TU – Medier i Sverige.
Läsarintäkterna ökar under första halvåret 2021
De senaste årens positiva trend med stigande digitala konsument- och läsarintäkter fortsätter.
Morgontidningarnas annonsintäkter ökar med 12 procent
Morgonpressens annonsintäkter ökade med 12,2 procent under andra kvartalet i år. Det visar ny statistik från TU – Medier i Sverige.
Konsumentintäkter ökar och annonsintäkter minskar för morgonpressen
Totala annons- och konsumentintäkter för 103 medverkande morgontidningar uppgår till 2,15 miljarder kronor under kvartal 1 2021.
Läsarintäkterna ökar digitalt och minskar i print
Digitalisering, coronapandemin och en momssänkning sommaren 2019. Det är tre framträdande skäl till att morgontidningarnas digitala konsumentintäkter ökade med 45 procent 2020.
