Branschfakta
- Mediemyndigheten (tidigare Myndigheten för press, radio och tv) publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument”, “Orvesto Näringsliv, “Orvesto Junior” och “Orvesto Internet”.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten “Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
Digitala läsarintäkter gav morgonpressen tillväxt under tredje kvartalet 2025
Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025.
Morgonpressens intäkter ökade under tredje kvartalet 2025
Tredje kvartalets samlade intäkter från annonsörer och läsare. Exklusivt för TU:s medlemmar.
TU Marknad och insikt, vecka 42 2025
Nyhetsbrevet i oktober ger en internationell utblick med inspiration från branschen kring AI, marknad och konjunktur.
TU Marknad och insikt, vecka 38 2025
Denna månad har det publicerats många intressanta marknadsnyheter, vilket avspeglar sig i nyhetsbrevet.
Starkt kvartal för landsortspressens digitala läsaraffär
Ny statistik från Tidningsutgivarna visar ökade digitala läsarintäkter med hela 27 procent för landsortstidningarna.
