Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annons- och läsarutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonsering.
TU redovisar annonsintäkter för andra kvartalet
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 4 procent under andra kvartalet 2025.
TU Marknad och insikt, vecka 33 2025
Augusti månads nyhetsbrev inleds med en kort sammanfattning av Reuters Digital news report 2025 som publicerades i slutet av juni.
TU Marknad och insikt, vecka 25 2025
Juni månads nyhetsbrev inleds med inspirerande exempel på hur nyhetsmedier hittat nya möjligheter för att skapa lönsamma och publikvänliga tjänster.
TU Marknad och insikt, vecka 21 2025
Nyhetsbrevet för maj innehåller inspirerande exempel och undersökningar från branschen samt AI- och marknadstendenser.
Morgonpressens intäkter vänder uppåt
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna kring morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare.
