Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Vem ansvarar för podden?
Vem har juridiskt ansvarar för en poddsändning? Kan man ha ansvarig utgivare? Måste man ha ansvarig utgivare? Och kan MO, tidigare PO, pröva en podd? TU reder ut.
Patent- och marknadsdomstolen fäller Ninja Casino
I förra veckan kom en dom om spelreklam där spelföretaget Ninja Casino fälldes. Domstolen höll med Konsumentombudsmannen, KO och fann att 20 uttryck inte var måttfulla. Bland annat slog domstolen fast att uttryck som ”snabba cash”, ”blixtsnabbt” och ”inom 5 minuter” inte kan anses måttfulla. TU analyserar domen.
Vad gäller för annonsering inför black friday?
När nu Black Friday närmar sig kan det vara läge att återigen påminna om reglerna kring ”rea”, ”utförsäljning” och liknande uttryck som i sig ger konsumenterna uppfattningen att något är kraftigt nedsatt i pris.
Offentlighetsprincipen hos kommuner
En kommun är en myndighet och därmed gäller reglerna om allmänna handlingar i 2 kapitlet i tryckfrihetsförordningen för en kommun. TU går igenom vad som gäller.
Vad gäller för marknadsföring av tobaksfritt snus med nikotin?
I dag saknas lagreglering för tobaksfria snusprodukter som innehåller nikotin. I avsaknad av specifik lagstiftning om tobaksfritt snus med nikotin kan den branschöverenskommelse som finns bli att betrakta som god marknadsföringssed och att bryta mot denna skulle då också anses bryta mot marknadsföringslagen. I första hand är det annonsören som är ansvarig men i vissa klara fall kan även medier, reklambyrå med flera anses medskyldiga.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
