Annons- och läsarintäkter
Kvartalsvis presenterar TU statistik som visar mediehusens generella annonsutveckling i form av tabeller över intäkter i tryckta och digitala kanaler, samt statistik över läsarintäkter i samma kanaler. Informationen samlas in från cirka 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag, presenteras i tabellform och finns tillgänglig enbart för medlemmarna. TU återrapporterar aggregerat till Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
2023 var ett deprimerande annonsår för morgonpressen
TU:s nya statistik för annonsintäkterna visar en minskning på 13 procent för helåret 2023. Exklusivt för medlemmar.
Läsaraffären backar – annonsaffären rasar
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 10 procent under 2023 års tredje kvartal.
Digital tillväxt räddar morgonpressens totala läsarintäkter
De samlade läsarintäkterna från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 2 procent i morgontidningarna under andra kvartalet.
Annonsmarknadsraset slår hårt mot morgonpressen
Morgonpressens annonsintäkter från både tryckta och digitala kanaler sjönk under 2023 års andra kvartal. Information exklusiv för TU:s medlemmar.
Morgonpressens läsaraffär bromsar in – annonsaffären minskar
De ekonomiskt kärva tiderna satte avtryck i morgonpressens resultat under 2023 års första kvartal och de totala intäkterna minskade med 1 procent.
