Branschfakta
- Mediemyndigheten (tidigare Myndigheten för press, radio och tv) publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument”, “Orvesto Näringsliv, “Orvesto Junior” och “Orvesto Internet”.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten “Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
Morgontidningarnas annonsintäkter ökar med 12 procent
Morgonpressens annonsintäkter ökade med 12,2 procent under andra kvartalet i år. Det visar ny statistik från TU – Medier i Sverige.
Konsumentintäkter ökar och annonsintäkter minskar för morgonpressen
Totala annons- och konsumentintäkter för 103 medverkande morgontidningar uppgår till 2,15 miljarder kronor under kvartal 1 2021.
Hushållen lägger mer pengar på nyheter
Förra året ökade de svenska morgontidningarnas digitala konsumentintäkter med 45 procent. Det är den största ökningen som branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU, uppmätt sedan försäljningsmätningarna av de digitala abonnemangen och plustjänsterna började 2016.
Läsarintäkterna ökar digitalt och minskar i print
Digitalisering, coronapandemin och en momssänkning sommaren 2019. Det är tre framträdande skäl till att morgontidningarnas digitala konsumentintäkter ökade med 45 procent 2020.
Morgonpressens annonsintäkter minskar på grund av coronapandemin
Den pågående coronapandemin har slagit hårt mot landets morgontidningar. Ny statistik från Tidningsutgivarna, TU, visar att morgonpressens samlade annonsintäkter minskade med 21 procent under 2020.
