Branschfakta
- Mediemyndigheten (tidigare Myndigheten för press, radio och tv) publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument”, “Orvesto Näringsliv, “Orvesto Junior” och “Orvesto Internet”.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten “Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
De digitala läsarintäkterna ökar allt snabbare
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar var oförändrade under helåret 2024, jämfört med 2023.
Dagstidningarnas läsarintäkter oförändrade 2024
Exklusiv medlemsinformation. Läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar.
Morgonpressens annonsintäkter fortsatte minska 2024
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar föll med 8 procent under 2024, jämfört med 2023.
Morgonpressens annonsintäkter fortsatte ner 2024
Exklusiv information för TU:s medlemmar om morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare.
TU Marknad och insikt, vecka 8 2025
Denna månad innehåller nyhetsbrevet mycket inspiration i form insikter, nya rapporter och framgångsrika exempel från medievärlden.
