Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Regler vid realisation och utförsäljning
När får ord som rea, konkurs och utförsäljning användas i annonsering? TU har satt samman en kortfattad förklaringstext.
Ny lag slår hårt mot journalistiken
Landsortspressen sålde 15 procent färre tidningsprenumerationer via telefon under september månad i år, jämfört med samma månad i fjol. Anledningen till minskningen är den nya telefonförsäljningslag som trädde i kraft den 1 september i år. Det visar en ny undersökning...
Mediegrundlagarna ändrade
I förra veckan, den 14 november, fattade riksdagen beslut om ett antal ändringar i våra mediegrundlagar, lag om ändring i tryckfrihetsförordningen (TF) och lag om ändring i yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Detta var det andra av de två beslut som krävs för att ändra i...
Ny lag 2019 förändrar spelmarknaden
En ny spellag (Spellag 2018:1138) kommer att träda i kraft den 1 januari 2019. Den nya spellagen förändrar den svenska spelmarknaden. Spelmonopolet upphävs och ersätts av ett licenssystem där alla – statliga som privata, svenska som utländska – spelbolag som uppfyller licensvillkoren kan få tillstånd att bedriva spel.
Här ligger EPR-processen i dag
EU:s e-privacy regulation (EPR) ska ersätta ett äldre direktiv och ska anpassa e-privacy-reglerna till den nyligen införda dataskyddsförordningen GDPR. TU jobbar tillsammans med News Media Europe (NME) och andra intresseorganisationer för att reglerna ska innebära så lite inskränkningar som möjligt i mediehusens affärer.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
