Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Vad gäller vid lagbrottet kränkande fotografering?
TU har fått en rad frågor gällande lagbrottet kränkande fotografering, som är ett brott enligt 4 kap. 6 a § Brottsbalken. Därför har vi satt samman en kort PM om vad som gäller vid detta lagbrott.
Vad betyder domen från Patent- och marknadsöverdomstolen gällande bildanvändning för dig som utgivare?
Dagens Nyheter hade rätt att publicera bilder från Sara Skyttedals (KD) Facebook-sida som bland annat föreställde den nuvarande partiledaren Ebba Busch Thor. Det slår Patent- och marknadsöverdomstolen fast i en dom. TU:s jurist Jan Fager analyserar domen och pekar på tre saker i domen som utgivare kan ta fasta på vid liknande situationer.
EU-parlamentet röstar för Publishers’ Right
Europaparlamentet röstade i dag för en modernisering av EU:s upphovsrättsregler. Förslaget kommer att bidra till en mer hållbar och digital framtid för Europas nyhetsmedier.
Normer för annonsering
Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter har fastställt föreliggande normer för annonsering att gälla från och med den 1 januari 2010. Normerna som redovisas i avsnitt I nedan, reglerar förhållandet mellan medieföretag och annonsör eller beställare vid köp, försäljning och förmedling av annonser i digitala och tryckta tjänster och produkter i de fall andra villkor inte överenskommits.
Rekommendationer angående reklamidentifiering
Att säkerställa den redaktionella textens trovärdighet är för tidnings- och tidskriftsföretagen/förlagen och den ansvarige utgivaren av största vikt. Läsarna skall, utan att tveka, vid ett hastigt påseende kunna skilja mellan en tidnings/tidskrifts redaktionella innehåll och sådan framställning som har annan avsändare, det vill säga annonser eller annat icke-redaktionellt innehåll.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
