Branschfakta
- Mediemyndigheten (tidigare Myndigheten för press, radio och tv) publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument”, “Orvesto Näringsliv, “Orvesto Junior” och “Orvesto Internet”.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten “Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
Morgonpressens annonsintäkter ökade under tredje kvartalet
Ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige visar att morgonpressens annonsintäkter ökade med 12 procent under det tredje kvartalet.
Fortsatt återhämtning av annonsintäkterna
Under årets tredje kvartal ökar morgonpressens annonsintäkter med 12 procent, enligt ny statistik från TU – Medier i Sverige.
Hushållen lägger mer pengar på digitala nyheter
De svenska morgontidningarnas digitala läsarintäkter ökar under det andra kvartalet med 26 procent.
Läsarintäkterna ökar under första halvåret 2021
De senaste årens positiva trend med stigande digitala konsument- och läsarintäkter fortsätter.
Morgonpressens annonsintäkter ökar
Morgontidningarnas annonsintäkter från webben, appar och papperstidningar ökade med cirka 12 procent under andra kvartalet i år, jämfört med motsvarande period i fjol. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Annonsintäkterna från...
