Medieskatt
Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar. Här verkar TU för rättvisa och konkurrensneutrala förutsättningar.
Publicisterna uppmanar – inför en teknikneutral moms snarast
(UPPDATERAD) I går var det Pressfrihetens dag. Det är en frihet som aldrig får tas för given. Därför uppmärksammar vi i dag en annan viktig pressfrihetsfråga. Dagens höga moms på digital journalistik riskerar nämligen inom kort att leda till färre redaktioner, fler...
Digitalmomsen – Brev till finansministern
TU:s brev till finansminister Magdalena Andersson Digitalmomsen TU - Medier i Sverige välkomnade med stor tillfredsställelse din och kulturminister Alice Bah Kuhnkes tydliga besked (DN Debatt 24/1 2017) om att regeringen beslutat att inom EU aktivt verka för att...
Ta chansen – sänk momsen på digitala tidningar
Debattartikel av Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. I tisdags presenterade statsminister Stefan Löfven sin sista regeringsförklaring före valet nästa år. På sidan fyra i det 14 sidor långa manuset står att regeringen avser att presentera en ”ny...
Skatteregler straffar lokal journalistik
Debattartikel av Jeanette Gustafsdotter, vd TU - Medier i Sverige. Upsala Nya Tidning Lokala medier som UNT betalar mer i skatt i förhållande till sina intäkter än vad Google och Facebook gör. Det måste ändras, skriver Jeanette Gustafsdotter. Medier som granskar...
Orättvisa skatter ger Facebook och Google fördelar
Regeringen måste se över den orättvisa beskattning som gynnar globala plattformar och missgynnar svenska medieföretag, skriver TU:s vd Jeanette Gustafsdotter hos Medievärlden.

